ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > gesloten holle vorm bakken?

Hallo, Ik heb een holle gesloten vorm gemaakt en ben vergeten hierin een ontluchtingsgaatje te maken. Kan ik dit werk bakken zonder dat dit 'ontploft'?
Bedankt alvast

10 antwoorden

  • Ik zou er hoe dan ook alsnog een gaatje in prikken; dat wordt dan waarschijnlijk boren. Bij het opstoken van een volledig gesloten holle vorm ontstaat er in de eerste fase van de stook stoom die het object zal opblazen. Bij het verder opstoken zal de lucht in de holte willen uitzetten, hetgeen ook opblazen tot gevolg zal hebben.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel, dacht het al wel, maar ben bang dat het werk breekt als ik er een gaatje in probeer te maken. Ga het toch rustig aan proberen met een klein boortje.
    beantwoord
  • Klein beetje water gebruiken bij het boortje. Boortje bijv. steeds even dopen en dan milimeter voor millimeter ....
    beantwoord
  • Lucile, dit werkstuk is nog niet gebakken heb ik begrepen ( anders was het wel stuk geweest ). Handmatig ( zonder boormachine ) met een 2 à 3 mm. boordje een gaatje maken. Gaat vanzelf en hoeft ook niet groter te zijn.( geen steenboor )
    beantwoord
  • Bedankt Gerard voor deze aanvulling.
    Bedankt Lucien, wilde al met een dremel aan de gang... ;-)
    beantwoord
  • Lucille, dat kan ook, maar ongebakken klei is zeer kwetsbaar. Doe het zeer voorzichtig.
    beantwoord
  • Ik ben het ook wel eens vergeten. Met een boetseernaald ben ik heel voorzichtig rond gaan draaien en heb steeds een beetje water toegevoegd. Stukje bij beetje kwam ik dieper. het duurde wel lang, maar uiteindelijk ging ik er doorheen en had ik een mooi gaatje.
    beantwoord
  • Els, op deze manier is het mij ook eens goed gelukt. Steeds de naaldpunt even nat maken ,geen grote kracht gebruiken ,wel geduld, dan lukt het! Groet en succes. truus w.
    beantwoord
  • Tja, waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat. :-)
    beantwoord
  • Lucille, ik heb dit verschillende keren gedaan zoal Lucien en Michel schrijven, met de hand met een klein hout- of metaalboortje. Water gebruiken is niet nodig, geeft alleen maar onnodig geklieder. Rustig draaien,niet te hard drukken. Stelt niks voor.

    Succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.