ALGEMEEN > Klei - algemeen > Te dikke gietklei?

Dag Forum,

Ik ben aan het experimenteren met plaasteren mallen en gietklei. Ik gebruik momenteel Witgert witte steengoedgietklei (G11).

Als ik mijn mal (plus gietkom) volgiet met de goed doorgeroerde gietmassa wordt de klei vrij snel heel erg dik (al na een minuut of tien). Dan moet ik echt alles er gaan uitschudden, wat mij niet echt de bedoeling lijkt.

Iemand enig idee wat er mis gaat?

Bedankt!

10 antwoorden

  • Ja, je moet die klei aanlengen met waterglas of water tot hij minder dik is.
    Waterglas is gemakkelijk en volgens velen beter, maar ik vind dat het de poriƫn van de mal vlugger verstopt.
    Let wel op, hebt heel weinig waterglas nodig om zo een emmertje gietklei te verdunnen of beter lopend te maken.
    Ik meng de gietklei ook regelmatig met een handmixer zodat de aangekoekte restanten terug opgenomen worden en de gietklei mooi vloeibaar word.
    beantwoord
  • Mal reinigen met keuken-azijn.
    beantwoord
  • Mijn "trukske":
    Beetje waterglas in warm water doen en daarvan kleine hoeveelheden aan klei toevoegen tot de gewenste vloeibaarheid is bereikt. Natuurlijk wel al roerend toevoegen.
    Succes!
    Roland
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik vraag mij af of je kant en klare gietklei hebt gebruikt of dat je deze zelf hebt aangemaakt. Als je die zelf aanmaakt is het belangrijk dat je de instructies van de leverancier exact navolgt.

    Als de vloeibare gietklei snel dik van substantie wordt zijn er verschillende remedies:
    Dat kan veroorzaakt worden door een teveel aan oplosbare zouten in de gietklei; een toevoeging van 0,25-0,5 % bariumcarbonaat kan dat tegengaan.
    Een andere oorzaak kan gevonden worden in de verhouding soda-waterglas. Verlaag het soda-gehalte en verhoog de waterglas. Oplossen in warm water is bij soda belangrijk maar bij waterglas helemaal niet nodig.
    Een derde oorzaak kan zijn dat er een stukje gips in de gietklei terecht is gekomen.
    Het reinigen van de gietmal is niet nodig. Azijn tast bovendien de gips aan.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, ik weet als geen ander dat azijn gips aantast, zo ook zeep ( soda ), maar we hebben het hier wel over een verzadigde gipsmal. Ofwel weggooien of voorzichtig reinigen met azijn. Als jij een betere manier kent, laat het ons dan zeker weten.
    beantwoord
  • Dank voor alle antwoorden!

    Het was een verse mal, pas gemaakt en een maand of wat te drogen gelegd in het atelier.

    Het was trouwens mijn eerste geslaagde tweedelige mal (plus een gietring als derde deel), maar ik denk dat de gipsverhoudingen voor elk onderdeel wat anders waren. Ik experimenteer verder en ga op zoek naar de perfecte gips/waterverhouding.

    (Ik gebruik trouwens molda 3 bis omdat ik die goedkoop kan krijgen. Werkt iemand hiermee?)

    Ik heb kant en klare gietklei gebruikt, maar ik zal eens proberen er water(glas) aan toe te voegen.

    Nog een vraagje: ik giet mijn gebruikte gietklei in een andere pot, kan ik deze weer wat aanlengen en opnieuw gebruiken? Ik neem aan dat dit ook wel niet tot in het oneindige kan blijven aangelengd worden.

    MVG
    beantwoord
  • Ik giet de gebruikte gietklei terug in de emmer, en gebruik de emmer tot hij leeg is, mits eventueel af en toe toevoeging van water als de klei te dik word. De gietklei die uit de mal komt, daar is toch niks anders mee dan die welke je in de mal gegoten hebt? of heb ik het mis?
    Heb onlangs enkele oude mallen gereinigd met azijn-water, met succes, maar had wel enkele blaasjes in de mal. Daarom mijn vraag, wat is de beste azijn-water verhouding?
    beantwoord
  • Willy, het volstaat met een bevochtigde doek met keukenazijn ( 5 - 8% consentraat ) de mal te reinigen. Zonder azijn-behandeling zou men na verloop van tijd ook blaasjes in de mal ontstaan door slijtage, voornamelijk door het aanwezige waterglas in het gietmengsel:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumsilicaat
    Het gipstype speciaal voor mallen : Gyproc Molda 3 bis
    beantwoord
  • Best Lucien,
    Er werd gevraagd waardoor gietklei snel gaat gelleren wanneer deze even staat. Ik heb daarop antwoord gegeven en daarbij de remedies aangegeven. Een mogelijke verzadiging van een gipsmal heeft daar weinig mee van doen. Het bleek ook een verse mal te zijn die Numis heeft gebruikt.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Michel,
    Blijkbaar heeft de kanttekening ( mal reinigen ) wel de nodige interesse en reactie laten zien, ondanks uw kritiek op mijn raad. Je lijkt er wel een sport van te maken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.