ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > smeltpunt kobalt sulfaat

Ik heb er50gr kobalt sulfaat gemengd in een liter water is dat de verhouding, op de verpakking staat het niet en wat is het smeltpunt dan.
ik heb gestookt op 980 gr. geen kobalt te zien graag jullie mening. groetjes Ben

6 antwoorden

  • Waarom gebruik je kobaltsulfaat? Dit is een vorm van kobalt die in water-oplosbaar is. Daardoor zal het voor een groot deel de poreuze scherf intrekken, zeker als je het zo sterk verdunt met water.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Ben,
    Wat wil je voor een werk maken? Moet dit een blauwe kleur krijgen met of zonder glazuur? Zo ja, dan zou een cobaltblauwe bodystain volstaan, oftewel een keramisch pigment. Daar zou je dan een (sinter) engobe van kunnen maken en vervolgens het werkstuk mee decoreren, spuiten, kwasten etc.

    Tips over het maken van keramische pigmenten, engobes, hun smeltpunten etc. staan hier op het forum, kijk in de trefwoordenlijst. Lezen hierover is de moeite waard om de vaktheorie van keramiek en al wat er bij komt kijken te begrijpen.

    Hartelijke Groet en succes:) Jeanine

    Nu bedenk ik me ineens dat ik wel eens cobaltsulfaat gebruikt heb bij het zaagselton- stoken. Mengen met water wordt dit een waterige substantie, die in de scherf trekt. In eerste instantie zie je inderdaad geen blauwe kleur op je biscuitgestookte werkstuk (nadat dit met deze cobaltsulfaat besttreken is) maar nadat het dus in de ton met zaagsel gesmeuld heeft (pitfire, of zaagselstook) tot een hoge temperatuur, waren mooie kleurschakeringen te zien uiteindelijk.

    Cobaltsulfaat is natuurlijk niet te verwarren en vergelijken met cobaltcarbonaat. Deze laatste behoort tot de groep pigmenten die geschikt zijn om o.a. engobes van te maken.
    beantwoord
  • beste Michel--beste Jeanine bedankt voor uw reactie. in klei magazine nr.5 stond van Fhilippe Buraud decoratie technieken o.a met kobalt sulfaat dat heeft mijn aandacht getrokken prachtig was het om te zien ik heb zelf een aantal potten gemaakt waar ik het mee uit wou proberen het betrof inderdaad het kobalt sulfaat wat in de scherf trok, misschien 50gr op een kwart liter water en nagaan wat het smeltpunt dan wel niet moet zijn, dus nog genoeg werk aan de winkel.PS het klopt van de zaagselton Jeanine.groetjes Ben

    beantwoord
  • Ben, het smeltpunt van Kobaltsulfaat doet niks ter zake, net zo min voor kwarts of enig ander mineraal. Het is de samenstelling van het milieu waar het zich in bevindt. Zitten er weinig of veel basevormende oxides in. Dat is wat bepalend is. In klei gaat dit bv. minder kleuren dan in glazuur om reden dat er in een glazuur percentsgewijs meer basevormers aanwezig zijn. Uiteraard, hoe hoger men stookt, hoe meer oxides in dit proces deelnemen. Calcium en magnesium gaan maar pas boven 1100°C als smelters ageren. Kleine hoeveelheden werken beneden deze temperatuur enkel als trigger.
    beantwoord
  • Sorry lucien dat ik wat laat reageer ik weet het even niet meer het zal wel waar zijn wat je schrijft daar twijfel ik geen moment aan ik laat het even bezinken maar het blijft leuk om te experimenteren het houdt je gewoon bezig, en daar gaat het toch om niet dan.groetjes Ben
    beantwoord
  • Ben, om je bezigheidstherapie een meerwaarde te geven is het ook zeer nuttig en verhelderend er wat vakliteratuur op na te slaan. Ik doe dit nog steeds, maar voor mezelf is dit niet een wijze van tijdvulling maar een noodzakelijkheid, al je me begrijpt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.