ALGEMEEN > Stoken > Glazuurbrand pot met deksel.

Misschien een stomme vraag maar kan een geglazuurde pot met deksel samen in de glazuurbrand of moet het deksel apart staan omdat het anders vast zou plakken? Ik heb tot nu toe altijd mijn potten met deksel raku gestookt waarbij het deksel ongeglazuurd werd gelaten en ze wel samen konden worden gelaten....

4 antwoorden

  • Marian, geglazuurde delen gaan bij contact in de oven aan elkaar kleven. Groetjes
    beantwoord
  • Dus toch separaat....
    Bedankt Ingrid!
    beantwoord
  • Bij steengoed klei, die sintert worden de rand van de pot en waar de deksel die raakt zonder glazuur gelaten. Het geheel wordt dan op elkaar gestookt, evt met op de rand een dunne coating van aluminium. Ook mogelijk minirolletjes klei ertussen die vochtig door de aluminiumoxide zijn gerold. De deksel houdt dan een evt. vervorming van de rand van de pot tegen.

    Bij aardewerk kun je eenzelfde aanpak hebben, maar het ongeglazuurde gedeelte neemt dan na het bakken vuil (en vocht) op. Als dat geen probleem voor jou is, zou ik pot en deksel vooral op elkaar stoken.

    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Niet noodzakelijk. Gebruikelijk is dat men de delen die elkaar raken vrij van glazuur gemaakt worden en een laagje kaolien in de plaats krijgen zodat verkleving niet meer mogelijk is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.