ALGEMEEN > Diversen > glazuur advies gevraagd

Ik heb dit beeldje gemaakt, aardewerk 14 cm. hoog. Mijn vraag is nu welke kleur glazuur past het mooist op zo`n dame, ik maak meestal vaasjes en dierfiguurtjes dan vind ik kleur kiezen niet zo moeilijk. Ik wil het gladbranden op 1040 gr. graag en kant en klaar kwastglazuur b.v van Botz of terra color.
Het is niet de bedoeling dat ik het beeldje zelf hou daarom graag advies wat het meest passend zou zijn. dus suggesties zijn erg welkom
alvast veel dank. gr.Hannie
Bijlagen:

21 antwoorden

  • Beste Hannie,
    Zelf hou ik van de illustratieve kleurrijke decoratie met keramische pigmenten, maar ik kan me bij zo'n beeldje voorstellen dat het moeilijk te bepalen is, wat je dan beschildert en wat niet. Zo kun je een kleurrijke "legging" schilderen, die de aandacht trekt. Of enkel het gezichtje beschilderen, en de ogen de aandacht geven en het lijfje in ivoorwit, neutraal houden... Dat is aan de kunstenaar, in dit geval aan jou dus.

    Echter, ik zie zo'n beeldje ook wel in een "brons"-look uitgevoerd, dus met een kant en klaar bronsglazuur. Dat soort glazuren bestaan. Kan heel mooi zijn. Of wat ook wel mooi kan zijn is het inwassen van sinterengobes, en dan nog een keer stoken.

    Er zijn overigens veel schilderijen met dit soort "dikke dametjes" er op, kijk eens op internet of je zoiets kunt vinden en probeer daar inspiratie uit te halen.

    Hartelijke groet en succes:)!
    Jeanine
    beantwoord
  • De keuze voor een kleur of een decoratie is hoogst persoonlijk. Ik zou zeggen: kies zelf maar.
    Wat betreft de huid van het glazuur zou ik kiezen voor een mat of zijdeglans glazuur. Met een dergelijk huid komen (complexe) vormen het beste tot hun recht. Maar ook dat is eigenlijk een kwestie van smaak.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Jeanine,ik denk dat voor een lichte kleur ga en alleen het gezichtje beschilder zoals je voorsteld.lijkt me wel een goede keuze,ik wil het wel graag naakt houden dus de "legging"valt af.
    bedankt voor je antwoord.

    Michiel,natuurlijk moet ik zelf kiezen,maar een beetje op weg helpen kan geen kwaad,dus bedankt voor de tip van mat of zijdeglans glazuur.

    groet,Hannie
    beantwoord
  • Hannie, ik ben benieuwd, vind het best leuke beeldjes overigens zelfs ongeglazuurd. Dus misschien een keer een foto van het resultaat zou leuk zijn...;)
    beantwoord
  • Hannie, Het inwassen met mangaanoxide, bepaalde delen waarop meer aandacht gevestigd wordt meer mangaanoxide en minder uitwassen, bv. het haar kan donkerder, het totaal geeft een heel natuurlijk bloot effect. Het mangaan maakt het beeldje enigszins huidachtig! Maar wees niet te zuinig, want mangaanoxide neigt behoorlijk tot vervliegen door de transparant glazuur. Ik heb eens een torso ermee bewerkt en stond mij wel aan. Succes en groet,
    truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jeanine,als het klaar is zal ik de foto plaatsen,maar nog even wachten,het beeldje moet nog bisquit gebakken worden,ik heb het 14 dagen geleden gemaakt het is uitgehold behalve de armen en onderbenen.
    Ik wil het nog een week laten drogen.

    Truus,dit is ook erg mooi!mangaanoxide heb ik in huis,gewoon verdunnen met water, insmeren en dan weg gaan wassen toch?
    ik ga toch eerst een proefje maken en moet nog mat transparant glazuur aanschaffen. Dank je wel voor je idee!
    beantwoord

  • Hallo Hannie,
    Zoek op onderstaand trefwoord, hier vindt je een uitgebreide uitleg en vast voor jouw meer duidelijkheid aangaande oxide gebruik, zo nog niet, laat dan maar weten ,dan kan ik je nog informeren!

    ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > inwassen oxyden
    Het proefplaatje kan samen met de biscuitstook.
    Misschien overbodig; heb je wel een verbinding gemaakt van benen naar lijf i.v.m. met ontluchting?
    Zou jammer zijn als het beeldje uiteen valt tijdens stoken.
    Succes, groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik heb het allemaal doorgelezen Truus,dat gaat denk ik wel lukken maar daarom voor de zekerheid eerst proefjes doen.
    en ja,de bovenben heb ik enigzins uitgehold,ik heb er wel een goed gevoel aan.

    groetjes,Hannie

    t.z.t.plaats ik een foto.
    beantwoord
  • Hallo Hannie,

    Misschien zou het ook mooi zijn om het beeldje alleen met koperoxide in te wassen, en dan vooral in de haren, ogen, en misschien de lippen met een licht rosé engobe.

    Groeten
    Ginie
    beantwoord
  • Ginie,dank je voor dit advies het lijkt me ook mooi,ik heb koperoxyde zwart in huis.
    als ik dat ingewassen heb kan er dan een transparant over en op 1040 stoken?

    welke kleur gaat het uiteindelijk worden?
    Ik heb nog een paar bisquit dierfiguren staan waar ik het eerst op wil gaan testen.

    groetjes,Hannie
    beantwoord
  • Jammer dat je alleen zwarte oxide hebt. De koperoxide heeft mijn voorkeur.
    Met een transparant erover wordt het groen, maar zonder glazuur is ook heel mooi, meer bruinachtig. Ligt er natuurlijk aan hoe dik je het er op aanbrengt.
    Je ziet het natuurlijk het beste in de gestructureerde lagen, en oneffenheden.
    Ik doe het ook over engobe, bijvoorbeeld op de haren van een beeld. Heeft net iets extra's.
    Maar probeer het maar eens uit op een proefje. Misschien heb je nog andere oxides in huis? Testen met, en zonder glazuur is het beste.

    Succes Hannie,

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie,ik heb wel koperkarbonaat maar dat poeder lost niet op in water,ik weet niet wat ik daarmee aanmoet.

    groet Hannie
    beantwoord
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Copper%28II%29_carbonate

    Zo eenvoudig is dit. Zie tabel rechts.
    beantwoord
  • Lucien,voor u wellicht eenvoudig maar nu weet ik nog niet wat ik er mee kan doen.

    groet,Hannie
    beantwoord
  • Hannie, je bent niet de enige die dat niet snapt!! Ik begrijp het ook niet!
    Maar als je het kopercarbonaat nu eens met behangplaksel probeert?
    Of mail me anders privé: info.salobo@yahoo.de

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Hannie, zoals je kan zien op Wiki is dit kopergroen. Na stoken blijft er enkel koperoxide over. Daar doe je wat fritte bij, om het even welke. Dit is om het koperoxide te laten hechten om de scherf. Water bijvoegen en kwasten maar.
    Nuttig is een handboek aan de kerstman vragen.
    beantwoord
  • Ginie ik heb het koperkarbonaat vermengt met behanglijm en op een dierfiguurtje uitgeprobeerd, het blijft goed plakken en heb er na drogen een transparant over gedaan.
    over enkele dagen ga ik gladbranden dan zie ik het resultaat.

    Ik laat het resultaat wel zien als het klaar is.

    groet,Hannie
    beantwoord
  • Lucien,nu begrijp ik het beter,het is dus niet zo moeilijk.

    Ik ben aan het experimenteren, dat is best spannend.

    Groet,Hannie
    beantwoord
  • Ben benieuwd naar het resultaat van je proefjes Hannie!
    beantwoord
  • Ik heb de dikke dame klaar,ik heb voor haar toch voor een lichte kleur gekozen en het gezicht en haren met majolica beschilderd. en laat ook wat proefjes zien met de oxydes.de olifanten met mangaan oxyde ,de slang met koper oxyde en het schildpadje met koperkarbonaat.



    Bijlagen:
    beantwoord
  • Leuk resultaat Hannie, vooral de dikke dame is heel expressief. En sympathiek dat je het eindresultaat laat weten. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.