ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Biscuit heeft een scheur

Mijn beeld is biscuit gebakken nu heeft zij aan de binnenkant een scheur hoe repareer ik dit om daarna te glazuren.

13 antwoorden

  • Nel, om de barst te herstellen gebruik je hiervoor een pasta wat men gebruikt om vuurvast lint op kachels te verlijmen. Te koop bij elke kachelzaak en zelfs in doe-het-zelf zaken. Ik gebruik COLLAFEU van fa.GEB. Breuk bevochtigen en dichtstoppen. Een iets dikker aanbrengen, 24 u drogen en gelijkschuren. Herbakken met of zonder glazuur. Kan tot 1100°C. Is witbakkend. Desgewenst inkleuren met ijzeroxide ( roodbakkend ) of mangaanox.( zwartbakkend ).
    beantwoord
  • Ik heb iets gehoord over waterglas en kwarts in welke verhouding moet ik dit gebruiken om een scheur te dichten en daarna glazuren of eerst nog een keer biscuit bakken?
    beantwoord
  • Kun je een foto plaatsen van het beeld met de scheur duidelijk in het zicht?
    Wellicht handig om gegevens erbij te vermelden, zoals welke soort klei, hoe groot is de scheur etc.
    Via de diverse trefwoorden is er ook erg veel informatie te vinden...

    Ik heb zelf wel eens scheuren/breuk gerepareerd met polyester plamuur, ook na het glazuren. Kleuren bijwerken kan met acrylverf, schoenpoets, inkt oid.

    Succes!
    beantwoord
  • Lucien. Die pasta van de kachelzaken is nieuw voor mij. Terwijl wij een tegelkachel hebben! En die tegels zijn inderdaad aan elkaar gekit. Zou je met die pasta net zo kunnen werken als met biscuit lijm? Ik maak veel vogels en er valt nog wel eens een pootje of vleugeltje af, hetzij in leerhard stadium als ook na de biscuit stook.
    Dit zou een alternatief kunnen zijn. Tjalda
    beantwoord
  • Tjalda, dat IS biscuit lijm. ( € 5 per potje )Kan ook met ongebakken werk.
    beantwoord
  • Ah grappig Lucien! Waarom gebruik je dat in plaats van de biscuitlijm van de keramiek winkel? Is het goedkoper? Volgens mij niet in NL te koop...
    beantwoord
  • Marlen, de prijs maakt niks uit, maar niet iedereen heeft een leverancier keramiekbenodigdheden om de hoek. In NL zal men vast ook wel kachellijm verkopen en KLEI heeft ook BE lezers op dit forum. Bisquitlijm = kachellijm.
    beantwoord
  • Nel, ik heb ook bij grotere/diepere/bredere scheuren goede resultaten met biscuitlijm wat ik vermeng met droge kleipoeder tot een pasta. Daarna opnieuw biscuit bakken. Daarna pas glazuren.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Ik heb net antwoord gegeven op adviezen over mijn haarscheurtjes in mijn biscuit gebakken schaal. Zie mijn vraag op het forum.
    Daarin heb jij ook antwoord gegeven op mijn vraag Lucien.
    Is het ook mogelijk om de betreffende scheurtjes weg te werken met de kachellijm??
    Marjan
    beantwoord
  • Jazeker. Wel eerst de bisquit nat maken voor een betere hechting. ( niks aan toevoegen, enkel wat water als de lijm te dik is )
    beantwoord
  • ik heb ooit gehoord dat het glazuur niet hecht op biscuitlijm, heeft iemand daar ervaring mee?
    beantwoord
  • Ja ik. Na drogen even het lijmoppervlak wat afschuren met fijn zandpapier. Geen probleem tot dusver.
    beantwoord
  • Lucien,
    weer bedankt voor de geruststellende woorden. Morgen gaan we het proberen en het resultaat hoor je.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.