ALGEMEEN > Diversen > Geld meestoken

Heeft er iemand wel eens geld meegestookt? Ik wil doosjes maken met geld erin, die de ontvanger kapot moet gooien om het geld eruit te halen.

4 antwoorden

  • Zie: ALGEMEEN > Diversen > Koperen cent
    of klik op: http://oud.klei.nl/forum/o/2872/Koperen%20cent
    beantwoord
  • Beste Lesly,

    Koper heeft een smeltpunt van (ongeveer) 1080 graden celcius. Dus als je onder die temperatuur blijft met je werkstuk, dan zou het in principe kunnen.
    Maar.... Een koperen munstuk, zoals een cent of euromunstuk bestaat naast koper ook nog gedeeltelijk uit staal en zink. (messing)
    En beide legeringen hebben een afzonderlijke smeltpunt.
    (sommige soorten staal hebben een smeltpunt van ongeveer 1500 graden maar of dat ook voor de legering in een munststukje geldt...)

    Mijn advies: doe een proefstook met een cent en euromuntje in een (biscuitgestookt) bakje van klei of een ongeglazuurd kommetje van mijn part, en stook dit alles op 1080 graden. En zie hoe de munten zich gehouden hebben na de stook...;)

    Hartelijke groet, Jeanine)

    beantwoord
  • Koper heeft een smeltpunt van 1083°C.
    Messing (koper + zink) heeft een smeltpunt van ca. 927°C, maar dat cijfer is afhankelijk van de precieze samenstelling van de legering. Kan dus hoger of lager zijn.
    Brons (koper + tin) heeft een smeltpunt van ca. 913°C. Maar dit is ook weer afhankelijk van de samenstelling.

    Geen van deze metalen worden echter in Euromuntstukken gebruikt.

    Euromuntstukken van 10, 20 en 50 cent zijn vervaardigd uit 'Noors goud' (89% koper, 5% aluminium, 5% zink en 1% tin.) Een metaal dat moeilijk te smelten zou zijn (ik denk door de vreemde eigenschappen van aluminium, maar dat weet ik niet zeker). In elk geval, ik zou in uw eerste tests niet veel hoger dan 900 graden stoken.

    Munstukken van 1 en 2 Euro zijn samengesteld uit een koper-nikkellegering en uit een koper-nikkel-zinklegering. Nikkel heeft een smeltpunt van 1453°C, wat de smelttemperatuur van die legeringen vermoedelijk wat optrekt.

    Munstukken van 1, 2 en 5 cent zijn 'copper plated steel'. In essentie dus staal (smelpunt rond de 1500°C) waar men m.b.v. elektrolyse een laagje koper heeft opgezet. Niet echt een legering dus, en ik ben geneigd om te denken dat dat koperlaagje niet echt beschadigd zal worden door boven het smeltpunt van koper te stoken. Maar dat weet ik niet zeker, want ik ben geen metallurg.

    Samenvattend. Ik denk dat je rond de 900°C met je eerste tests wel goed gaat zitten als je ook munten in Noors goud wil meebakken. Zit je meteen ook goed voor biscuitstook. En dan kun je nog zien of je hogere temperaturen gaat testen.

    Oh, trouwens, Eurostukken smelten is verboden. Misschien vind je het belangrijk om rekening te houden met de wet, dus daarom laat ik dat nog even weten.

    MVG

    Wat bronnen:

    www.engineeringtoolbox.com/...re-metals-d_860.html
    http://www.predecimal.com/euroarticle.htm
    beantwoord
  • Lesly,

    Wellicht ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even: vergeet niet een gaatje in het doosje te maken zodat de uitzettende lucht er uit kan!

    Succes,
    Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.