ALGEMEEN > Stoken > bisquit bakken klei tot 1150¨c

Gebruik gietklei welke tot 1150°c mag gebakken worden. Aangezien het rode klei is voeg ik zirkoon silicaat toe om mijn glazuur dekkend te maken wat aardig lukt.
De biscuit bak doe ik op 940°, maar bij het dompelen of overgieten lijkt het me dat het werkstuk niet voldoende opzuigt zodat ik na de gladbrand van 1140° nog rode randen overhoud. 2x dompelen zorgt er voor dat het werkstuk zeer moeilijk opdroogt.
Zou ik deze klei met lager smeltpunt niet beter op b.v.b 860°c biscuit stoken?
Met de klei welke tot 1100 a 1300 mag gebakken worden geeft dit probleem niet.

12 antwoorden

  • Willy, je kan 2 dingen doen. Stoken tot 900°C en het glazuur wat dikker aanmaken. Als je Zirkoonsilicaat toevoegt, moet je het aandeel Kwarts ook verlagen of het glazuur gaat neiging hebben tot lopen, wat het eerst te zien is op de randen.
    beantwoord
  • Op de randen zal het glazuur altijd dunner zijn waardoor de klei erdoor schemert. Die paar graden biscuitverschil zal daar weinig aan veranderen. Als je dit effect niet wenst kun je beter overgaan op witte gietklei.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Aan bovenstaande suggesties kan ik nog toevoegen dat je ook 10% tin oxide kunt gebruiken ipv zirkoonsilicaat (in dat geval moet je misschien het %age kwarts iets verhogen). Mijn ervaring is dat 10% tin oxide beter dekt dan 15% zirkoonsilicaat. Het is wel iets duurder...
    Het percentage aluminium oxide verhogen (bijv. kaolien erbij ipv kwarts) zal het glazuur stijver maken tijdens het smelten waardoor het ook minder uit zal lopen.


    beantwoord
  • Zou graag met witte gietklei werken, maar met deze die ik tot nu toe gebruikte (Witgert tot 1300°) cracqueleert de glazuur bij het afkoelen als ik brand op 1145°
    De gietklei die ik momenteel gebruik is de veel duurdere Sibelco rood (1100 a 1150°) welke niet cracqueleert.
    Zal volgende keer de witte gietklei van sibelco proberen, die geeft een temp. van 1100 a 1300°c aan.
    Probleem is dat je dan onmiddellijk met 10 liter gietklei staat waarvan ik niet weet of hij voldoet.
    beantwoord
  • Willy, dit heeft alles te maken met het sinterpunt van de klei. Het Sibelco type is een aardewerkklei met sinterpunt 1150°C, terwijl het Witgert type een steengoedklei is met sinerpunt 1300°C. Hoe dichter de glazuurbrand bij dit sinterpunt ligt, hoe minder kans op craquelé. Bij aardewerkklei gaat de wateropname nog merkelijk verschillen als je 50°C lager bisquit stookt, wat dan weer bij steengoedklei nog geen rol speelt. Verder moet je zelf maar uitzoeken hoeveel % zirkoon of tin nodig is om dit glazuur dekkend te maken.
    beantwoord
  • De hoogte van de biscuitstook heeft geen enkele invloed op op het craqueleren van het glazuur tenzij de biscuitstook hoger wordt gedaan dan de glazuurstook.
    beantwoord
  • Beter lezen Michel.
    beantwoord
  • vergeten: tinoxide is voor mij geen optie. Daar ik regelmatig met zwarte klei werk word mijn wit rose bij gebruik van tinoxide.
    beantwoord
  • Willy, vermoedelijk werk je dan met een Hoog Alkalisch glazuur zink glazuur met een hoog silicium aandeel. Een glazuur op basis van aard-alkalieën met PbO gaat je dit roze met Tin niet hebben. Maar aan deze info heb je niet zoveel, gezien je werkt met fabrieksglazuren, heb ik begrepen.
    beantwoord
  • Een andere oplossing is om eerst een witte (sinter-)engobe aan te brengen.
    Bij voorkeur in leerharde toestand.
    Deze "slaat" niet "door" op de randen.
    Wat meer werk, maar wel zeer effectief!
    beantwoord
  • Dank je, Lucien.
    beantwoord
  • De vraag gaat hier over aardewerk gietklei, die met het glazuur op zijn maximale temperatuur wordt gestookt. Dat heb ik toch goed gelezen, en daaraan is mijn antwoord gerelateerd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.