ALGEMEEN > Glazuur - problemen > craquelé

Ik heb een probleem met een witte glazuur die ik gebruik op de 11 SF steengoed klei van Witgert.Ik gebruik deze voor serviesgoed, maar merk dat als er koffie op blijft staan dat de glazuur craqueleert en een bruine rand van de koffie in de craquelé achter blijft.Ik ben op zoek naar een oplossing. Een mooie witte glazuur waar dit probleem zich niet stelt.
Even het proces: x biscuitstook op 950 graden, glazuurstook: 4u30-650°c,3u-1260°c,40 minuten -1260°c, 1u30 -1060°c.
Ik dompel de borden.
Het recept is: kaliveldspaat:45,dolomiet: 22,kwarts:16,zirkoonsilicaat: 11,kaolin: 6.

Hetzelfde probleem heb ik met de antraciet klei 116sf van Witgert met het volgende recept voor de witte glazuur:
kaliveldspaat 60, dolomiet: 20, kwarts: 15, kaolin: 5, tinoxide: 5.
Hetzelfde proces als voorgaande heb ik gebruikt.
Dank je wel.
Bijlagen:

4 antwoorden

  • Beste Charlie,

    Zoals ik het lees, denk ik dat de craquele niet ontstaan is door de koffie, maar al eerder is ontstaan, echter nog niet goed zichtbaar was omdat het wit is...
    Een druppel geknoeide donkere koffie sijpelt er tussen en zo zie je de scheurtjes opeens goed en lijkt het alsof het door de koffie ontstaan is.

    Normaal gesproken ontstaat craquele door verschil van krimp tussen klei en glazuur. Daarover is al veel geschreven op dit forum.
    Maar in dit geval lijken me zowel klei als glazuur geschikt, qua temperatuur.(steengoedklei met steengoedglazuur)
    Ik zou bijna denken dat er in het glazuurrecept een z.g.n."craquele-vormer" inzit, net als met rakuglazuren het geval is.

    Wellicht kan een ander hier wat meer over vertellen.



    beantwoord
  • Teveel Dolomiet en Kwarts.
    beantwoord
  • Hallo Charlie,

    In mijn glazuurcursus kun je op blz 34 meer vinden over haarscheuren/craquelé:

    www.geerttheunissen.nl/.../glazuurboek.pdf

    Net zoals Jeanine denk ik dat craquelé niet ontstaat door koffie. Maar koffie kan er wel voor zorgen dat reeds aanwezig craquelé beter zichtbaar wordt.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Geert, dat is overigens een prachtig boek, kijk ik nog geregeld in.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.