ALGEMEEN > Glazuur - problemen > gaten,grote speldeprikken in glazuur

ik heb creaton 208 gebruikt (1000-1280) mijn schaal biscuitstook op 960 gr. daarna geglazuurd met tinwit van keramikos (1020-1060).
bij de bodum heb ik pehatine gebruikt en daar ontsaan die gaatjes niet. de schaal zelf heb ik gespoten .
zou ik de buitenkant nog een keer met de kwast kunnen behandelen?ik zal proberen een foto te sturen
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Catharina, het glazuur zou geschikt zijn tussen 1020 en 1060 °C, maar op welke temperatuur en in hoeveel tijd heb je dit gebakken ?
    beantwoord
  • Hallo lucien,

    Ik heb de schaal op. 1040 gestookt , 100 gr.per uur tot 300,daarna 130 per uur tot 1040. Pendeltijd 20 min.
    Dit is een standaard instelling van mijn computer.
    beantwoord
  • Mijn voorstel: glazuurstook: 120°C/ u. tot 600°C en dan 200°C/u tot 1060°C. Onnodig te pendelen
    Indien het dan nog kale plekken laat zien: 2% kwarts aan het drooggewicht toevoegen.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,geweldig ik ga het dit weekend proberen.
    Maar wanneer moet je dan pendelen? Bij hogere temperaturen?
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,geweldig ik ga het dit weekend proberen. Moet ik de kale plekken nog aanstippen of kan het zo de oven in?
    Maar wanneer moet je dan pendelen? Bij hogere temperaturen?
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,geweldig ik ga het dit weekend proberen. Moet ik de kale plekken nog aanstippen of kan het zo de oven in?
    Maar wanneer moet je dan pendelen? Bij hogere temperaturen?
    beantwoord
  • Catharina, temperatuur en tijd hoort samen. Denk maar aan de keuken. Indien je snel naar een eindtemperatuur gaat met een gemiddelte dat hoger is dan 150°C/uur moet je de tijd vol maken met pendelen, ongeacht of het hier gaat om steengoed of aardewerk. De aangegeven temperaturen van een glazuur geven daarom een minimum en een maximum aan naar gelang je een snelle of een zeer trage oven hebt. Segerkegels werken op dit tijd+temp. principe. Als je dus de max. aangegeven temp. gebruikt en de data zijn correct, hoef je niet te pendelen.
    De kale plekken terug rijk aanstippen.
    beantwoord
  • Catharina, temperatuur en tijd hoort samen. Denk maar aan de keuken. Indien je snel naar een eindtemperatuur gaat met een gemiddelte dat hoger is dan 150°C/uur moet je de tijd vol maken met pendelen, ongeacht of het hier gaat om steengoed of aardewerk. De aangegeven temperaturen van een glazuur geven daarom een minimum en een maximum aan naar gelang je een snelle of een zeer trage oven hebt. Segerkegels werken op dit tijd+temp. principe. Als je dus de max. aangegeven temp. gebruikt en de data zijn correct, hoef je niet te pendelen.
    De kale plekken terug rijk aanstippen.
    beantwoord
  • Duidelijk,dank je.
    beantwoord
  • Catharina,

    Als ik goed naar de foto kijk (hij is niet zo heel scherp), dan krijg ik de indruk dat het niet om speldeprikken gaat, maar om optrekken van het glazuur.

    Optrekken van een glazuur kan veroorzaakt worden door een hoog gehalte aan ZnO of Al2O3.
    Verhoging van het gehalte B2O3 kan optrekken tegengaan.

    Vaak wordt optrekken echter niet veroorzaakt door de samenstelling van het glazuur, maar door andere problemen. Het kan zijn dat het glazuur te dik was aangemaakt (onvoldoende
    water toegevoegd), dat er vette plekken op het
    biscuit waren (bijvoorbeeld van vettige
    vingers), of dat het biscuit stoffig was.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord Geert .
    Ik weet het niet precies.te dik kan eigenlijk niet, ik heb de glazuur in 3 à 4 lagen gespoten en het zag er heel egaal uit.
    Inmiddels heb ik het advies van Lucien opgevolgd en de schaal is er prachtig uitgekomen.
    Heb ook 2 andere schalen op dezelfde manier gebakken en ook die zijn prima.
    Heb nu nog op tijd een paar prachtige kerstcadeautjes.

    Ik wens jullie allen goede kerstdagen en een gezond en creatief 2015
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.