ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > breuk repareren

Ik heb net een schaaltje uit de oven gehaald met een gebroken pootje (zielig he...). Ik vermoed dat het is afgebroken, doordat er toch nog wat glazuur op de ovenplaat is gekomen. Toen het schaaltje tijdens de stook is gaan krimpen kon het voetje waarschijnlijk alleen nog maar afbreken.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dat het beste repareren? Moet ik het met biscuitlijm lijmen, weer een beetje glazuren en opnieuw stoken, of kan ik het het beste op een of andere manier lijmen en zo laten als het dan is?

Graag advies.

Groetjes,

Karin
gevraagd

2 antwoorden

  • Beste Karin,

    met bisquitlijm loop je het risico dat het tijdens het bakken loslaat of verschuift.
    Als het tijdens het bakken niet kan verschuiven of omvallen dan kun je bisquitlijm toepassen, maar je kan op het breukvlak ook glazuur smeren, daardoor wordt de reparatie netter. Bisquitlijm wil nl wel eens uit het breukvlak smelten, zeker op hoge temperatuur.
    Als de breuk netjes is, dus geen glazuurschilfertjes op het breukvlak er af, dan kun je ook gewone tweecomponentenlijm gebruiken. Dan hoef je het niet meer te bakken.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Blij dat je er weer bent, we hebben je gemist!

    Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens kijken hoe ik het het beste aan kan pakken. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met biscuitlijm, dus ik sta voor alles open.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.