ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur 61063 mat kreem van Ferro

Bezit nog ongeveer 75 kg van dit prachtig glazuur.
Het is een mat glazuur, maar ik zou het graag blinkend krijgen voor bepaalde doeleinden.
De formule, samenstelling,ken ik niet, dus het zal experimenteren worden.
De vraag: kan iemand mij een tip geven?

12 antwoorden

  • Jacky, probeer eens met Lithiumboraat toe te voegen.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de tip. Intussen heb ik een proefje gedaan met blinkend transparant: 70% mat crème + 30% blinkend transparant. Vanavond weet ik het resultaat, dan gaat mijn proefoventje open (intussen gerepareerd door Erik). Dat boraat heb ik niet in huis maar ik hou dat zeker in gedachten.
    Laat wel iets weten. Intussen prettige kerst gewenst! Groetjes

    Bedoel je Lithium BORAAT of CARBONAAT?
    beantwoord
  • Jacky, beiden is mogelijk.
    beantwoord
  • Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik vind het spijtig dat het juist NU feestdagen zijn en dat ik mijn grondstoffen leveranciers niet kan bereiken om bepaalde stoffen te bekomen die ik (dringend) nodig heb. Maar alles gaat vlug voorbij en dan kan het gewone werk weer terug aanvangen.
    Een hobby kan uitgroeien tot een professionele bezigheid en dan is het ook wel eens nodig om te zeggen: " CARPE DIEM "
    Dit terzijde, toch een fijn eindejaar en begin nieuwjaar gewenst!
    Groetjes
    Roland (Jacky)
    beantwoord
  • Intussen toch lithium carbonaat in stock gevonden.
    Het resultaat is niet bevredigend, een toevoeging van 6% aan het glazuur geeft nog altijd een mat uiterlijk, zowel op 1040° als op 1095° C.
    De kleur is wel wat lichter geworden.
    Heb intussen Ferro rechtstreeks gemaild om de formule van het glazuur aan te vragen, als ik het kan krijgen is het misschien gemakkelijker om proeven te doen.
    Intussen toch maar een proefje gedaan met 80% glazuur en 20% Lithium carbonaat.
    Al het lukt zal ik toch een percentage kleur pigment moeten toevoegen, denk ik.
    Afwachten maar.................
    beantwoord
  • Lucien, ik denk dat ik op een andere manier zal moeten werken want zelf 20% Lithium Carbonaat brengt geen goed resultaat mee, nog altijd mat.
    Maar............wij houden vol! En zoeken verder.
    beantwoord
  • Jacky, Lithium is een sterke alkali, maar zal niet werken als er niet voldoende zuren tegenover staan. Zoals ik al schreef zou je ook Lithium-boraat kunnen gebruiken. Nog een oplossing is samen met Lithium-carbonaat ook flint of kwarts aan toevoegen om het netwerk te vervolledigen. Nu zit er een overdosis in het glazuur als matmaker en dat kan zowel Zinkoxide, Kaolien , Calcium of een combinatie zijn. Indien 1 tot 5 % Lithium geen positief geeft ( meer zal net andersom werken ) is toevoegen van kwarts en of Boor aangewezen ( 5 - 10% uitproberen )
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Wat een toffe manier om het nieuwe jaar te beginnen.
    Ga vandaag direct aan de slag met je voorstel.
    Maar vooreerst: Ik wens je voor dit nieuwe jaar succes met al de dingen die je zelf zou willen zien uitkomen, kies dus maar uit wat je uitkomt!
    Tot zeer binnenkort voor het resultaat van mijn proefje.
    Jacky Roland
    beantwoord
  • GROTE VERGISSING
    Heb intussen ontdekt dat het glazuur nr. 63031 moet zijn en niet 61063.
    Misschien kenners op het verkeerde been gezet, waarvoor mijn verontschuldiging.
    Intussen staat mijn proefoventje terug op met dit glazuur en 5% Lith. carb. en 5% kwarts.
    (nog 1 keer slapen en dan....)
    beantwoord
  • Lucien,
    Vandaag proef uit oven gehaald, zie foto's.
    Links originele glazuur, rechts met aanpassing kwarts/lithium carb.
    Prachtig effect, maar ik ga toch maar wachten tot Ferro mij de glazuur formule doorstuurt.
    wordt vervolgd

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Jacky, de ' geslaagde ' proef lijkt me nog wat iets meer kwarts nodig en enkele graden hogere stook ( of wat pendelen ). 4% Lith.carb. en 8% kwarts zou vermoedelijk gunstiger zijn.
    En ik maak me sterk dat Ferro je de formule niet zal bezorgen.
    beantwoord
  • Die 4/8 proef ook gedaan, resultaat nog altijd mat, maar wel prachtig effect!
    Zal in een ander context moeten verdergaan!
    Op zwarte klei geven al die proeven gewoon mat zwart, dus onbruikbaar voor wat ik er wilde mee doen.
    Wedden dat ik aan die formule toch op de een of andere manier toch geraak?
    Heb al van andere Ferro glazuren de formule gekregen, dus..............
    (Joepie, 2015 begint al spannend!)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.