ALGEMEEN > Klei - Porselein > Porselein plat houden

Graag wil ik porselein samen met steengoed gebruiken.
Maar door de verschillende krimp moet ik het apart bakken .
Hoe hou ik schijven porselein vlak/plat?
Kan ik ze bakken tussen platen klei, blijft het porselein schoon?
Alvast bedankt voor jullie reactie

11 antwoorden

  • Best zou zijn je werk te laten drogen tussen twee stapelplaten. Tussen Gyprok platen zou ook kunnen.
    Bakken tussen platen raad ik ten zeerste af, dat kan barsten veroorzaken.
    beantwoord
  • Hallo Jacky,
    Dank voor je reactie.
    Bedoel je met gyprok platen de ouderwetse gipsplaten?
    Ik ken het begrip niet en zie dit op internet.

    Nog een vraagje als ik de porselein eerst op 1300 graden bakt en daarna op 1060 in het steengoedobject heeft dit dan nog invloed op het porselein?

    Groetjes Brigitte
    beantwoord
  • Als je porselein platen wilt maken die plat moeten blijven tijdens de stook is het belangrijk dat de 'plaatjes' in de kleimassa aan beide oppervlakken gelijk gericht zijn. Bij het uitrollen van platen is dat nogal lastig omdat je dan beide kanten van de plaat precies hetzelfde moet behandelen. Maar als je het porselein tussen twee rechtopstaande platen gips giet met gietklei is de inwendige structuur aan beide kanten identiek.
    Het bakken kun je het beste doen plat liggend op een dun laagje aluminiumoxide (op de oven plaat). Tijdens het stoken er iets opleggen werkt heel slecht omdat dat de grotere krimp van het porselein tegenhoudt; ook voor de kwartssprong is het niet gunstig.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Aan Brigitte
    Die Gyprok platen zijn grote platen die dienen om tegen muren te plaatsen en zouden in principe bij bouwmaterialen handelaars te krijgen zijn.
    De uiteindelijke bedoeling is om tijdens het drogen aan beide zijden gelijkmatig vocht te onttrekken aan het werkstuk.
    Een andere mogelijkheid is om zelf gipsplaten te maken tussen glasplaten, maar dat is nogal omslachtig en misschien in jouw geval niet nodig.
    Indien je wenst kan ik wel een schets opsturen van dergelijke constructie.
    Laat me je e-mail adres dan weten.
    Mijn adres: huygen.roland@skynet.be
    beantwoord
  • Bij mij werkt het meestal goed als ik ze zeer langzaam vlak laat drogen onder plastic verpakt en langzaam stoken. Ook zo weinig mogelijk bewegen tijdens het drogen en na het uitrollen. Porselein heeft de neiging die kant op te gaan waar de beweging heeft gezeten.
    beantwoord
  • Beste allemaal,

    Als eerste de beste wensen en een k(l)ei goed jaar
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga het eerst proberen tussen gyprok gipsplaten. Is de meest makkelijke methode .
    Lukt het niet , Jacky dan zal ik ze mailen voor een copie van je constructie.
    Nogmaals bedankt en tot schrijfs

    Brigitte
    beantwoord
  • Het is gelukt om de platen mooi plat te houden nu wil ik ze gaan stoken er komt geen glazuur op kan ik dan de stook gwoon gelijk op 1240 graden doen of moet ik eerst een biscuitstook doen rond de 1040

    Groetjes brigitte
    beantwoord
  • Gelijk stoken naar 1240°C.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dank voor je snelle reactie.
    Groetjes brigitte
    beantwoord
  • Brigitte......ik ben heel nieuwschierig, zijn ze goed gebleven bij het bakken.
    Maaike
    beantwoord
  • Hallo Maaike en andere,

    Mijn platen zijn plat gebleven.
    Echt heeeeel goed.
    Nu ga ik kombinatie maken met andere klei en hopen dat ze dan heel en plat blijven

    Afwachten, ik laat weer van me horen ik de combi gedroogd en gebakken heb.

    Groetjes Brigitte
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.