ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheurtjes in biscuit bij schaal

Allereerst allemaal de beste wensen voor 2015 en een super keramiek jaar!

Vanochtend weer in het nieuwe jaar mijn eerste lading biscuit uit de oven gehaald. Helaas had ik in een schaal 3 haarscheurtjes in de rand.Deze scheurtjes lopen niet helemaal door naar beneden maar zijn zo 3 centimeter.
Mijn vraag is nu, is mijn werk te snel gedroogd? De schaal heeft een redelijk dikke wand, dus dat is dan apart.
En de tweede vraag; kan dit nog in de glazuurfase weggewerkt worden? Of blijf je dit altijd zien gezien de vorm.
Ik zie uit naar positief advies.
Marjan
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Hallo Marjan,

    Dit is een scheurtje dat wordt veroorzaakt door de kwartssprong. Vooral bij plat werk en bij dikwandig werk is het belangrijk om de stookfase tussen 520 en 620 graden langzaam te doorlopen, langzamer dan bij dun werk van dezelfde klei.
    Een dergelijke scheur wegwerken wordt waarschijnlijk erg lastig. Wellicht dat het mogelijk is met een transparant glazuur met een lage oppervlakte spanning. Glazuren met een hoge oppervlakte spanning, zoals de meeste matte en halfmatte glazuren zullen zich terugtrekken van het gescheurde oppervlak, en zo de scheur juist accentueren.
    Ik zou zeggen, het beste kun je het object opnieuw maken en dit langzamer biscuit, en ook glazuur, stoken.
    beantwoord
  • Marjan, dit zijn iets meer dan haarscheurtjes. Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in de manier van draaien. Indien je een bord wil draaien en vertrekt vanuit een kom-vorm om deze dan open te trekken naar een bord ontstaat er een spanning aan de buitenzijde. Je moet zo snel mogelijk de gewenste platte vorm draaien en pas op het laatste moment de buitenkant van dikte draaien met een lichte druk naar binnen toe. Succes ermee.
    beantwoord
  • Beste Michel en Lucien,
    Bedankt voor jullie beide antwoorden.
    Ik denk dat beide antwoorden meespelen bij het scheurtjes resultaat.
    Dus ik zal ook beide adviezen aanhouden in de toekomst.
    Marjan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.