ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > bentoniet

Met het boek van Michael Bailey voor me probeer ik de Segerpuzzel te doorgronden. Ik heb bentoniet van Robbelien met de formule Na0,5.Al2,5.Si3,5.O10 (OH)2. (H2O). Bij de analyse van Bailey staan echter ook nog Fe2O3, CaO, MgO, K2O.
Robbelien weet niets van deze materie (ik heb gebeld). Heeft iemand de GOEDE formule ? Hoewel ik al wel begrijp dat de samenstelling bij ieder merk anders is.

5 antwoorden

  • Beste Jozefien.
    Ik gebruik de volgende formule bij Bentoniet:
    Na2O 2,76 K2O 0,60 MgO 2,49 CaO 0,49 Al2O3 20,14 Fe2O3 3,67 SiO2 55,44
    Bij digitalfire zie digitalfire.com/4sight/material/bentonite_106.html is de samenstelling weer anders.
    Je kunt denk ik, als je van de leverancier niet de exacte fomule hebt, enkel uitgaan van een theoretische formule en dan moet je kiezen welke je pakt.
    Succes Elly
    beantwoord
  • Ik heb altijd begrepen dat de toevoeging van 1 a 2% bentoniet het glazuur niet wezenlijk veranderd, en heb het dan ook altijd buiten beschouwing gelaten in mijn Segerberekeningen. En dat is altijd goed gegaan.

    Heb je trouwens de Inleiding Glazuurtechniek van Geert Theunissen gelezen? Dat is een voortreffelijke uiteenzetting van de Segerpuzzel, met voorbeelden, waar ik veel aan gehad heb.
    beantwoord
  • De glazuurinleiding van Geert Theunissen heb ik, geprint en in een map. Inderdaad heel leerzaam. In de recepten van Bailey en de bijbehorende Segerberekeningen worden de stoffen (zoals kalium en magnesium) wel allemaal meegenomen. Vandaar dat ik er niet uit kom als de bentoniet van Robbelien anders is als de bentoniet die Bailey gebruikt.
    beantwoord
  • Bentoniet is een natuurlijke delfstof.
    Logisch dus dat de formule varieert per vindplaats (en dus ook per leverancier).
    Bij de meeste glazuurrecepten wordt het gevangen onder het kopje "toegevoegde stof" en dus niet meegenomen in de Seger-formule, net als bijvoorbeeld kleurende oxides die toch ook invloed hebben op het gedrag van een glazuur. Bij normale toevoeging (2%) zal dat weinig problemen geven is mijn ervaring.
    beantwoord
  • Dank jullie wel. Dan puzzel ik verder en probeer de bentoniet uit het schema te halen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.