ALGEMEEN > Glazuur - programma > stookprogramma glazuurbak in elektrische oven aanpassen

Ik wil het stookprogramma van mijn glazuurbak aanpassen zodanig dat dit in totaal niet meer dan 9u bedraagt, kwestie van ook tijdens de week gebruik te kunnen maken van nachttarief en zo economisch mogelijk te werken.
In welke fase kan ik het best snoeien?
Het huidig programma (11u40')is:
0-150°C: 2u
150°-600° aan 100°/u = 4u30'
600°-1220° aan 150°/u = 4u40'
30 min. pendelen
oven uit
Alvast bedankt!

9 antwoorden

  • 20-120°C : 1 u. ( 100°C/u)
    120-600°C : 4 u. (120°C/u.)
    600-1220°C : 4 u. ( 150°C/u.)
    Pendelen is enkel nodig indien het glazuur niet voldoende is uitgesmolten. Je kan ook kiezen i.p.v. pendelen om wat hoger te stoken ( 1230-1240°C )
    beantwoord
  • Wat voor objecten maak je?
    Gedraaide bekertjes b.v. kun je sneller stoken dan grote ingewikkelde beelden e.d.

    Zelf stook ik glazuur met 150 graden per uur vanaf 0 tot eindtemperatuur. Maar dan heb ik het over gedraaide steengoed vazen, zonder oren e.d.
    Dan zou je net onder de 9 uur blijven met 1220 graden en een half uur pendelen.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Geert, ik heb bij vergissing de ruwbakstook gegeven. Uiteraard kan dit bij glazuurbrand nog worden ingekort.
    beantwoord
  • @ Geert. Ik heb weinig draaiwerk.Het zijn eerder potten die met aan elkaar gerolde lapjes klei zijn opgebouwd (redelijk delicaat) of geboetseerd zijn en dit zo dun mogelijk. Daarnaast ook redelijk grote/grote objecten (tuinpotten, tuinzitjes e.d.). En ik spuit mijn glazuren.
    Wat betreft jouw stookprogramma: ik heb vernomen dat er ook bij glazuurstook een soort van kwartssprong is rond de 600° waar je best rekening mee houdt. Is dat dan niet zo?
    @Lucien. Ik stook op 1220° omdat ik ondervind dat de oven dan nog neigt naar 1240° en dit de beste glazuurresultaten geeft. Verder was ik ervan overtuigd dat pendelen echt nodig was om het glazuur goed te laten uitvloeien en te stabiliseren. Of geldt dit slechts voor bepaalde glazuren?
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Ingrid, raar dat de ' keramische ' ovenplaat in de keuken geen last van heeft van de kwartssprong. Hoe zou dat toch komen, vraagt men zich af. Wel, in geval van het kookvuur is het doordat dit door zirkoon wordt ondervangen. Zirkoon gaat krimpen op het ogenblik dat kwarts gaat uitzetten. In het gevan van klei is het het alumiumgehalte wat deze kwarts uitzetting gaat opvangen.

    En ja, sommige taaie glazuren hebben wat tijd nodig om gaar te stoken, maar dat zijn uitzonderingen. Meestal volstaat een iets hoger stoken. zie ook woordenlijst het nut van smeltkegels en hun functie.
    beantwoord
  • Ingrid, met de producten die jij beschrijft zou ik inderdaad tot ongeveer 620 graden wat rustiger opstoken, zeg 100 graden per uur o.i.d.

    Dat gaat dan dus niet meer lukken in minder dan 9 uur.
    beantwoord






  • je wil het programma inkorten van wegen de stookkosten.
    Het lijkt mij bijna niet mogelijk om de stookduur te verkorten met jou werk.
    De eerste uren van je stookcuve wordt van je niet veel stroom gebruikt. Die kun je dus nog met dagstroom stoken zonder dat veel meer kost.
    Groeten Leo Eusssen








    j
    beantwoord
  • @ Geert en Lucien: altijd interessant van jullie mening te lezen en in jullie ervaring te mogen delen. Txs.
    Ik ga mijn programma ietsje inkorten (0-600° à 100°/u) zodat ik op een totaal van +/- 11u10' uitkom en stoken zoals Leo voorstelt. Bedankt Leo voor de goeie tip.
    beantwoord
  • Ingrid, indien de stuks kurkdroog zijn kan je mijn voorstel zonder risico opvolgen. Uitgang oven steeds open laten bij de bisquitstook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.