ALGEMEEN > Techniek > zelf eenvoudige slib maken

Ik heb van dezelfde klei als de pot die ik heb gemaakt een plak klei gedroogd en deze laten drogen. De klei na drogen fijn gestampt daar 10% mangaanoxide aan toegevoegd en vervolgens een papje van gemaakt. Deze slib wil ik voor een gedeelte over de vaas gieten en eventueel sgraffito toepassen. Hierna wil ik de gehele vaas van een transparante glazuur voorzien, gaat dit lukken??
gevraagd

10 antwoorden

  • Natuurlijk gaat dat lukken. Succes ermee.
    beantwoord
  • Beste Michel,
    is het niet nodig aan dit papje nog enkele stoffen toe te voegen om beter te laten vloeien c.q hechten. De boeken zijn daar niet altijd even duidelijk over. Moet deze slib perse worden gezeefd?
    De basis is een gechamotteerde klei.
    beantwoord
  • Pierre, ik heb dit gedaan zonder toevoeging, heb het slib op de schaal gesponst, door deze bewerking kreeg ik een grof structuur, niet gezeefd, goed geroerd, daarna geglazuurd. Ging helemaal goed.
    Door zeven en gieten wordt het wellicht gladder?
    Succes, groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Men heeft mij in een cursus geleerd een weinig azijn in de slib te doen, vooral als je hem als bindmiddel tussen 2 delen van leerharde platen gebruikt.
    Klopt dit wel, kan dat iemand tegenspreken of verklaren?
    beantwoord
  • Zelf 'monteer' ik altijd onderdelen van leerharde klei m.b.v gietklei.
    Dit bevat een deflocculant of electroliet.
    Ik heb begrepen dat de werking van azijn hiermee te vergelijken is.
    De hechting is beter dan met gewone slib.
    Heeft ws. te maken met de lading cq. aantrekkingskracht van de deeltjes.
    beantwoord
  • @ Pierre;om toch even bij de vraag van jouw te blijven; ik wil nog even melden dat ik de slib heb aangebracht op leerharde klei en standaard doe ik altijd een beetje azijn door de slibmassa,ik verkreeg een groffe huidstructuur en heb de schaal toen biscuit gestookt, daarna geglazuurd.
    Succes, groet, truus w.
    beantwoord
  • Misschien ten overvloede maar de pot waar ik het hier over heb is reeds biscuit gebakken op 1000gr.
    Kan ik de door mij gemaakte slib nog steeds aanbrengen evt. met toevoeging van een beetje azijn??
    beantwoord
  • Nee Pierre, dat zal niet werken. Nu moet je overgaan tot wat men noemt, een sinterslib. Dit houdt eenvoudig gezegd het midden tussen een glazuur en een slib. Je moet deze sinterslib dan wel afstemmen op de gewenste temperatuur.
    beantwoord
  • Lucien,
    Is een sinterslib hetzelfde als een sinter engobe?
    Is het mogelijk om de door mij gevormde slib nog een sinterslib te maken, zo ja wat moet ik er dan bij doen?
    beantwoord
  • Beste Piere,
    Ja sinterengobe is hetzelfde.
    Je kunt bijvoorbeeld 10% glazuur toevoegen aan de slib van dezelfde glazuur die je daarna wilt gaan gebruiken. Door de glazuur als smeltmiddel aan de slib toe te voegen is het een zgn sinterengobe en hecht de slib op de biscuitgebakken scherf.
    Er zijn allerlei recepten voor sintergobes, dit is er één van.

    Succes ,

    Irene
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.