ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat kan ik voor glazuur gebruiken op zwarte klei

zwarte klei

20 antwoorden

  • Dit is een te algemene vraag. Op welke temperatuur wil je stoken?
    beantwoord
  • Tot 1100 graden
    beantwoord
  • Joyce, deze klei bevat zeer veel bruinsteen ( mangaanoxide ) en zal de transparante glazuren ook sterk beïnvloeden. Indien je kleur wil aanbrengen is dit best in een sterk denkend glazuur.
    beantwoord
  • Welke zijn dat Ik ben er nog niet zo in thuis
    beantwoord
  • joyce, dan loop je toch beter eens langs de bib. of je leverancier keramische grondstoffen. Daar ga je zeker initiatie-literatuur vinden. Dit forum richt zich tot het oplossen van problemen en niet zozeer tot het geven van cursussen.
    beantwoord
  • Dag Joyce, ik werkte ook net met zwarte klei, en proef geglazuurd.
    biscuit op 1000. schaaltje, binnen een transparant glazuur van Jean Bridges op de site van www.kentpotters.co.uk/glaze-db
    deze is goed. Buiten de majolica van dezelfde site, die ging blazen en bleef niet wit. gestookt op 1140 met 30 min pendel. Hij blijft waarschijnlijk mooier bij de advies temperatuur van 1100, en 45 min. pendel. Maar ik had andere glazuren die op 1140 moesten. Dus zo middel je soms.
    Ik gebruikte meer glazuren van deze site en ben daar zeer tevreden mee.
    succes.
    beantwoord
  • Hallo Mieke, U geeft een link aan die niks doet (?).
    beantwoord
  • Dag Joyce,
    Naar Google gaan en daar het adres intikken, je geraakt er zo op,
    succes
    beantwoord
  • beantwoord
  • Dag Joyce ik denk dat het inmiddels hebt gevonden.
    Bij deze nog een recept dat ik vond. Nog niet geprobeerd. Blue voor Black Stoneware Clay van Emily Meyers. cone 4 / 1050 C
    Barium carbonate 40, China Clay 19, Nepheline Seynite 19, Flint/kwarts 10, Lithium Carbonate 5.
    voor vibrant purple + kopercarbonaat 3,5
    deep Blue + cobalt carbonaat 3

    Als je het probeert hoor ik graag het resultaat, succes
    beantwoord
  • Mijn ervaring met zwart bakkende klei is dat je beter werkt op temperaturen niet hoger dan 1100 C°
    Met blinkend transparant en pigment tussen 2 en 8 %
    bekom je prachtig dekkende kleuren.
    Met tin wit zijn de kleuren dan weer wat meer pastel.
    Uitproberen, 't loont de moeite.
    Zwarte klei gaat meestal beginnen sinteren boven 1100 C° en kan zelfs als glazuur gebruikt worden als er hoog genoeg gestookt wordt.
    Zie maar
    beantwoord
  • Mieke, je zal zeker Orton cone 04 bedoelen ?
    beantwoord
  • *Lucien, dat is niet specifiek vermeld zoals zo vaak op Engelse sites, maar de temperatuur is 1050C in een elektrische oven.
    *Joyce, bij deze de site met afbeeldingen, en recepten.
    Zeer inspirerend.
    succes
    www.meaganchaneygumpert.com/.../Low_Fire_Friday_-_(Guest_Artist_Emma_Williams)/#.VMZkvBZhcUY
    beantwoord
  • Orton cone 4 : 1186°C ( 150°C/ uur )
    Orton cone 04 : 1060°C ( 150°C/uur )

    Seger cone 4a : 1195°C ( 150°C/uur )
    Seger cone 04a : 1025°C ( 150°C/uur )
    beantwoord
  • Joyce. Ik maak af en toe ook iets van zwarte klei, maar dan met de bedoeling om het zwart te laten. Kijk welke temperatuur de klei maximaal kan hebben. Ik maakte ooit een zwarte kat die op 1060 bruin werd. Bij hoger stoken werd hij echt zwart. En een grote vogel wilde ik alleen een rode snavel geven. Heb de snavel eerst ingesmeerd met witte engobe en daar overheen mooi rood.
    Succes. Tjalda
    beantwoord
  • Hoi Joyce, ik werk regelmatig met zwarte klei maar maak niet zelf mijn glazuren.Ik werk met kwastglazuren van Mayco en die zijn allemaal mooi op zwarte klei maar wel een stuk donkerder omdat er die donkere klei onder zit. De Stroke&Coat serie van Mayco geeft bijna geen kleurverschil tov witte klei. Het allermooiste vind ik echter steeds weer de Botz koral en lava, die geweldig mooi rood en oranje worden op zwarte klei. Je ziet de klei in vlekken erdoorheen komen, dat het specifieke van deze beide glazuren. En inderdaad: een paar stukken klei in zicht laten, dat is juist het mooie.Succes!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marga, heb je het rood van Duncan al eens uitgeprobeerd ?
    beantwoord
  • Marga op welke temperatuur heb je dat vrouwfiguur gebakken?
    En op welke temperatuur heb je de Bots glazuren gekocht?
    En Lucien, voor welke temperatuur bedoel je die Duncan glazuur?
    beantwoord
  • Ginie, laagbakkend. Zie Duncan collectie.
    http://www.duncan.de/
    beantwoord
  • Joyce, eerste stook biscuit van zwarte klei gaat bij mij gewoon met de witte klei mee in de oven op 950 graden. Deze dame heb ik twee lagen geglazuurd met Botz lava en Botz Koral. Dan zet ik de glazuurstook in op 1040 graden. De zwarte klei zet ik altijd zo hoog mogelijk in de oven want op de een of andere manier wordt het zwart dan zwarter. Vraag me niet hoe het kan want de temperatuur zou overal in de oven toch even hoog moeten zijn en toch is de zwarte klei dan zwarter. Ik gebruik trouwens de terra nigra klei. Lucien ik ken de rode van duncan wel ja. Maar ik ben zelf dealer van Mayco glazuren :-) Echter, de lava en koral van Botz....daar kan niets tegenop vind ik. Dus daar werk ik ook erg graag mee, wetende dat het veel minder fijn te verwerken is. Heb ik er graag voor over.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.