ALGEMEEN > Klei - algemeen > Welke klei is het beste voor plakken

Ik gebruik over het algemeen Magma klei KN 123 (0.05 mm 25%)
Ik rol mijn klei altijd uit met een deegroller, maar heb toch vaak scheurtjes, vooral aan de kanten en die trekken dan verder met de glazuur stook.
Ik stook bisquit op 900 gr en meestal bisquit op 1050. Moet ik andere klei gebruiken als ik met plakken werk??
gevraagd

6 antwoorden

  • Jacqueline, gebruik een klei met 40% chamotte en snij je plakken met een harp. Uitrollen veroorzaakt spanning in je klei.
    beantwoord
  • Ik werk soms ook met deze klei.
    Bij het uitrollen van de klei is het raadzaam om met een snijdraad een plak klei te snijden die iets dikker is dan de beoogde uiteindelijke dikte. Rol de plak in verschillende richtingen uit aan zowel de onder als de bovenkant. Laat vervolgens de plaat klei vooral vertraagd drogen. Ga bij het stoken niet te snel voorbij 273 graden(de kwartssprong).
    Als je met een te dikke plak klei begint die je sterk uitrolt wordt de klei aan de buitenzijde van de plaat veel meer uitgerekt dan in het midden ervan. Door het geheugen van klei zal de buitenkant van de plaat dan ook meer willen krimpen tijdens zowel het drogen als tijdens de stook.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik sluit me bij eerdere adviezen aan. Wat me echter opvalt aan je berichtje is dat je de al wat gescheurde kanten van de uitgerolde plak voor je werk gebruikt. Misschien doe je dat expres omdat je dat rafelige effect gebruikt maar ik heb geleerd (SBB ja...) dat het t verstandigst is om de midden delen te gebruiken van je gerolde plak en niet de uiteinden. Deze zijn ook vaak dunner zodat je nooit een mooi regelmatige wand kunt maken van je plak.
    beantwoord
  • Hallo Marlen,
    Ik begrijp deze reactie niet als je spreekt over scheuren aan de randen van mijn werk. Misschien is het handig even telefonisch contact hierover te hebben.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • allemaal beankt voor jullie reactie.
    Ik zal inderdaad de randen niet meer gebruiken, alleen als het werk het vraagt. En de klei langzamer laten drogen.
    Met vriendelijke groet
    Jacqueline Geluk
    Als je mijn werk eens wilt bekijken kijk dan op
    You tube de kleiboenke
    beantwoord
  • Hoe groot zijn die plakken klei?
    Een plak klei is nog geen tegel. Als je meerdere van die plakken wil maken stel ik voor dat je eerst een gips mal maakt en daarin je klei handmatig indrukt, ik doe dat al jaren en dat werkt goed.
    De klei herinnert zich wel wat er met hem gebeurd is maar dat is zoveel dat het eigenlijk niets meer uitmaakt.
    Ik werk ook al eens met uitgerolde plakken klei en, inderdaad, die laat ik soms al eens drogen tussen twee poreuze platen. Dit doe ik vooral met tegeltjes van 5 mm. De grotere durf ik gewoon te laten drogen, vooral die met veel grove chamotte.
    Doen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.