ALGEMEEN > Klei - algemeen > kromtrekken porselein

Ik heb met mijn vierkante, porseleinen doosjes het probleem dat ze na de stook meestal kromgetrokken zijn. Sommige wanden trekken krom naar binnen, andere naar buiten.

Heeft iemand een tip om dit te voorkomen?

Bedankt.

Karin
Bijlagen:

17 antwoorden

  • Hallo Karin,

    wat is de bodem mooi bewerkt,en het doos idee is nog functioneel ook.Zeker de moeite waard om dit goed te krijgen.
    Ik vermoedt dat je werkstuk is opgebouwd uit losse dunne delen,die misschien door de verwerkingstijd ongelijk zijn gaan drogen.Werken met een mal en gietklei geeft een model van gelijke dikte,zonder plaknaden en het model droogt ook gelijkmatiger.Toch zou het ook met gewone klei d.m.v. opbouw/samenvoegen moeten gaan,het model lijkt me momenteel dan vrij dun.

    groeten Rob
    beantwoord
  • Beste Karin,

    Tijdens het uirollen de lappen klei kruislings draaien en zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde uitrollen.
    Dit gelijkmatig als niet geforceerd doen.
    De klei de kans geven om gelijkmatig dunner te worden zonder spanning in de klei.

    Tijdens het droogproces kun je de bovenranden "spalken"
    dwz om de rand binnen en buiten twee houtjes met daarop een paar klemmen, niet te vast anders kan de klei niet krimpen. Tussen de klei en het hout een stukje krantenpapier.

    Het gehele droogproces langzaam laten geschieden.

    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Rob en Hans,

    Bedankt voor jullie antwoord.

    Ik heb de klei inderdaad kruiselings uitgerold, zoals Hans geschetst heeft. Tijdens het droogproces is alles nog redelijk recht gebleven, maar vooral na de laatste stook met oxides en glazuur is het hele zaakje nog krommer geworden. Misschien moet ik de plakken toch nog wat harder laten worden voordat ik ze monteer.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Beste Karin,

    Wat ik ooit geleerd hebt, om plakken te laten drogen onder een kussen/sponsen en daarboven een plank en dan verzwaren, met eventueel stenen.
    Het hele droogproces geschiet nu heel langzaam en de klei krijgt niet de kans om krom te trekken.
    Wat ik zie op de foto zijn de wanden erg dun, misschien iets dikker werken.
    Misschien heb je hierwat. Veel succes met je dozen, het zijn plaatjes, gr Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje,

    Bedankt voor je tip en je compliment. Ik ga het zeker de volgende keer proberen.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Dikkere wanden scheelt absoluut. Ik heb 3 rechthoekige werken staan, je hebt ze gezien, die met de dunne wanden zijn kromgetrokken, de andere niet.
    Droogproces is bij beide hetzelfde geweest.
    Drogen op een krant, zodat het meeste vocht eruit is, daarna in plastic langzaam verder laten drogen. Ik verwerk alles pas als het behoorlijk droog is.
    Tot nu toe is het altijd goed gegaan, behalve dan bij het werk waar ik dunnere plakken klei heb gebruikt.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Ik heb inderdaad gezien dat het jou ook is overkomen. Ik ga de volgende keer zeker dikker werken, maar ik vraag me wel af hoe sommige kunstenaars het voor elkaar krijgen om zo dun met porselein te werken dat het doorschijnend wordt (en dan natuurlijk zonder dat het hele zaakje vervormt).

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Volgens mij zit het in het drogen van je bakjes Karin
    Onderin zit meer klei dan bovenin de krimp zal dan boven meer zijn dan onder zodat de wanden onder een soort van druk komen te staan.
    Heel gelijkmatig drogen en als het kan de bakjes ook onderste boven op een beetje zand zetten zodat er bij het krimpen geen weerstand is.
    Je kan ook het bakje aan de bovenkant met een stuk schuimrubber ondersteunen dus een stuk dat precies past als een soort deksel maar wel in het bakje.

    Frans
    beantwoord
  • Wat mooi doorschijnend is,

    en dun,is Bone China,ik kocht het kant en klaar als gietklei in een 5 lbs container bij Robbelien,die het bestelde uit Engeland.De baktemperatuur luistert nauw rond de 1225C en ook het recept(ondermeer omdat het zo dun gegoten moet worden ).

    Porselein dat goed gedroogd is,kan nog gaan deformeren bij de eindtemperatuur omdat het gecontroleerd moet gaan smelten.In veel gevallen wordt dan een op maat gemaakte steunarmatuur gebruikt van een klei met een veel hoger smeltpunt om het porselein ,bij zijn eindtemperatuur te ondersteunen,
    Rob
    beantwoord
  • Ik heb het volgende gehoord.
    Om te voorkomen dat bakjes van platen klei gaan kromtrekken tijdens het drogen, moet je deze vullen met droog zand. Het vocht uit de klei zal in het zand trekken, maar het zal vrij lang duren voor het vocht ook uit het zand is verdwenen. Door dit langzame droogproces en het feit dat de wanden nergens heen kunnen zou eea recht drogen.
    Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Kan het zand door het gewicht niet de wanden weg duwen. Mijn gevoel zegt, om dan binnen en buiten zand te doen. Wel erg bewerkelijk, lijkt me, Jeltje
    beantwoord
  • Ik denk ook dat zand zoveel weerstand geeft dat het de krimp in de weg zit en het werkstuk daardoor kapot gaat.
    beantwoord
  • Ik denk ook dat zand zoveel weerstand geeft dat het de krimp in de weg zit en het werkstuk daardoor kapot gaat.
    beantwoord
  • Hoe dicht staan de bakjes bij de spiralen en hoe hoog heb je gestookt. Ik heb ooit een vaas gemaakt , twee grote bollen in een mal, diametre zo'n 35 cm, op 1250 graden. Bij de bisquitbrand niks aan de hand, bij de laatste stook zo krom als wat. Volgens de "juf" had hij te dicht bij de spiralen gestaan. Wat een aandacht krijgen de bakjes, ik leer heel wat erbij. gr Jeltje
    beantwoord
  • Ik was inderdaad vergeten te melden dat uiteraard aan de binnen en buitenkant zand moet komen ivm de druk.
    Het is wel een werk, maar als je niet te grote stukken hebt kan het wel.

    Verder zal het best van belang zijn waar je stukken in de oven staan. Bij mij is het kromtrekken al gebeurd voor het stoken, dus tijdens het drogen. En nogmaals alleen het stuk met de dunnere wanden.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Bedankt voor al jullie tips. De volgende keer dat ik weer met porselein aan de gang ga, zal ik ze in mijn achterhoofd houden. Wie weet komt er toch ooit nog eens een recht bakje uit de oven.........

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • ik weet niet of je ondertussen al een oplossing gevonden hebt i.v.m. het kromtrekken van je werkjes maar als je met paperclay werkt is de kans veel kleiner dat je werk deformeert.
    Groetjes!
    Chris
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.