ALGEMEEN > Klei - Porselein > stookcurve limoges porselein-klei

Na al jaren met klei te werken wil ik me graag eens gaan bezig houden met porseleinklei. Onlangs wat dunne schaaltjes (kan nog veel dunner) gemaakt en dat is goed gelukt echter niet doorzichtig omdat ik ze met de gewone biscuitstook heb meegestookt. Zie foto. Ik wil het graag eens op de hogere temperaturen gaan proberen. Wie van jullie heeft voor mij de juiste stookcurve voor porseleinklei?
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Net zoals steengoed.
    beantwoord
  • Ha Marga,
    Op de een of andere manier vind ik dit leuke schaaltjes, zoals ik op de foto zie;)
    Persoonlijk vind ik het "gewone oxidatie-stoken" van porselein zeker zo mooi als met een gasoven, waarbij gereduceerd wordt en uiteindelijk dat doorzichtige van porselein verkregen wordt. (Waar menigeen zo dol op is;)
    Het warme, crèmige van een oxidatiestook van poselein vind ik mooi, zeker als er een decoratie met kleur op komt. Maar goed, da´s persoonlijk.
    Kortgezegd: het doorzichtig uiterlijk van porselein ontstaat bij een reducerende stook, op hoge temperatuur. Meestal verkregen in een gasoven, dus middels een natuurlijke vuurbron waarbij er reducerend gestookt kan worden. Een gewone elektrische oxidatieoven is hier niet geschikt voor.
    beantwoord
  • Ik vind de schaaltjes zeker ook al heel mooi, zeker als eerste porseleinwerk. Maar het doorzichtige dat boeit me wel. Echter, met twee krachtstroomovens zal dat dus niet gaan lukken aan de reactie van jou te lezen. En dan nog een vraag: kan iemand me de volledige curve van steengoed geven? Dus de gehele cyclus? Wil ik toch ook eens proberen. Ik bak maar tot 1040 graden ivm de glazuren waar ik mee werk maar wil ook graag eens hoger gaan stoken. Dan kan ik daar ook meteen eens een porseleinen bakje bij zetten, eens kijken hoe het dan wordt. Dank!

    beantwoord
  • Ook met een gewone elektrische oven kan je porselein doorzichtig stoken. Werk moet dun zijn en hoog genoeg gestookt worden.
    beantwoord
  • Ik stook porselein gewoon mee met andere objecten in een 1200 graden stook.
    Het ligt ook aan de kwaliteit van de porselein die je aanschaft.
    Je hebt bijvoorbeeld de Schneeweiss Mont Blanc van Witgert, en er is een ook Southern Ice uit Australië. Kost wel wat meer...., maar dat is dan ook te zien!
    Succes ermee!
    beantwoord
  • Eens je boven 900°C is de stookcurve net gelijk met 1040°C, enkel stook je wat hoger en duurt het wat langer. De eindtemperatuur hangt af van het type porselein.
    beantwoord
  • Marga, uitgaande van de stook in een electrische oven stook ik steengoed (en ook afentoe porselein) als volgt:

    Vanaf het moment dat de oven aangaat:
    120 graden per uur tot 600 graden. (Mag ook langzamer, maar liever niet sneller)
    Zo rond de 600-700 graden komt de kwartssprong dus tot die temperatuur is een wat langzamere temperatuuroploop gewenst.

    Dan vanaf die kwartssprong gaat de oven in zijn eigen tempo naar de 1280 graden. En dat is tevens de temperatuur die ik voor steengoed en porselein aanhoud.
    Ik meen dat dat in ongeveer drie uur tijd gaat.
    De oven welke ik heb, heeft een eenvoudige regelaar die dat zelf "regelt".

    Kortgezegd: tot 700 graden een langzamere stook, en daarna mag het sneller.
    Steengoed-en porseleintemperaturen liggen tussen de 1200 en 1300 graden. Een krachtstroomoven kan zo'n toptemperatuur meestal goed bereiken indien deze in goede staat is...;)


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.