ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Krimpplaat

Ik heb een groot plat object. Nu wil ik een krimpplaat gebruiken moet ik die eerst biscuit voorbakken? Of kan ik mijn gedroogde krimpplaat en gedroogde object tegelijk bakken?
Groetejs brigitte

9 antwoorden

  • Hallo Brigitte,
    Deze kun je tegelijk en op elkaar bakken. Wanner de plaat groot is leg ik tussen de krimpplaat en de ovenplaat radiaal rolletjes klei om de plaat ahw te laten zweven.Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Brigitte Wat is een krimpplaat? nooit van gehoord. En waar kan je die nog meer voor gebruiken?
    beantwoord
  • Hallo Michel, Dank voor je antwoord. Wat bedoel je met radiaalrolletjes

    Hallo Tjalda, Ik wil de krimpplaat gebruiken om te voorkomen dat mijn grote object scheurt De plaat krimpt met je object mee. Het is een plat gewalste plaat van de zelfde klei als je object. Zie verder het antwoord van Michel.

    Groetjes brigitte
    beantwoord
  • Brigitte, eenvoudiger is het gebruik van keramisch vilt wat in verschillende diktes en breedtes bestaat. Hiermee heb je geen krimpplaat nodig en kan het werkstuk ook hetzelfde zuurstofgehalte aanhouden zoals de bovenzijde.
    beantwoord
  • Hallo Brigitte,
    Radiaal betekent vanuit het centrum naar buiten gericht; dit ter voorkoming van het rollen van de rolletjes. Ik rol deze rolletjes wel altijd even door de aluminiumoxide/aluminiumhydraat. Het keramische vilt zou ik liever niet gebruiken omdat het kankerverwekkend is, zeker als je het al eens hebt gebruikt in een stook. In dat laatste geval is de lijm in het materiaal weggebakken.
    beantwoord
  • Als het keramisch vilt kankerverwekkend is, waarom is het dan gewoon te koop?
    Ik heb daar nog nooit iets over gehoord en schrik daar behoorlijk van!
    Waar kan ik daar iets over vinden?
    beantwoord
  • Let, het gebruik en de toepassingen staan los van de vraag of deze al dan niet kankerverwekkend zijn. Keramische vezels zijn altijd kankerverwekkend en dat betekend ook voornamelijk het gebruik van keramische dekens die veelvuldig gebruikt worden in Raku oventjes. Aluminiumoxide is dan weer schadelijk voor de hersenen en lokken o.a.dementie en MS uit. En zo kan men nog een tijd doorgaan. Bij gebruik en verwerking van keramisch deken en vilt steeds een degelijk stofmaster gebruiken. Dit zeg ik hier ook al jaren.
    beantwoord
  • En handschoenen dan ook neem ik aan.
    beantwoord
  • Nee Let, dit is geen gif, maar enkel irriterend voor de longen door de microscopische mulliet-kristalletjes.
    Trouwens, geen enkele grondstof wat we gebruiken in het atelier kan door de huid dringen zolang er geen verwondingen zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.