ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Hoe krijg ik craquele glazuur?

Ik werk met aardewerk chamotteklei. Heb mijn werkstukken (potten en kannen) biscuit gebakken op 1040 graden en wil graag een grof en duidelijk craquele effect met een transparant glazuur, wat ik daarna met inkt wil inkleuren.
Heb alleen nog maar ervaring met kant en klare botz glazuren. Botz 9351 geprobeerd maar craquelleert nauwelijks. (Op 1040 graden) met botz plus moet dat ook kunnen, heeft iemand hier ervaring mee? Of andere tips voor mij?
Groet, Dianne

11 antwoorden

  • Dianne, stoken tot 1050°C en de werkstukken uithalen op 150°C.
    beantwoord
  • Een kleine toevoeging van hoogalkalische fritte doet wonderen.
    beantwoord
  • Om craquelé te bekomen is het natuurlijk het beste om dan ook echte craquelé glazuur te gebruiken.
    Na het bakken zie je meestal die craquelé niet, maar mits enige inwrijven met gelijk welk donker product komen die "barstjes" tot uiting toch te voorschijn.
    Met zwarte schoen blink op een doekje gaat het ook goed.
    Ik open mijn oven op 450 C° en dan hoor je de craquelé "zingen"!
    Succes
    Roland
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de antwoorden. Begrijp ik het goed dat ik moet stoken op ongeveer dezelfde temperatuur als de biscuitstook Lucien? Ik weet niet wat hoogalkalische fritte is Michel, te ingewikkeld voor mij zeker? Ik heb alleen nog maar met kant en klare glazuren uit een potje gewerkt. Bedankt Roland voor de schoenblink tip...ik heb laatst een proefje gedaan met inkt over glazuur...de inkt trok in de glazuur wat dus niet de bedoeling was.
    beantwoord
  • Dianne, best niet prutsen aan een fabrieksglazuur. Glazuurstook iets hoger dan je nu hebt gedaan: 1050°C . Als je snel stookt ( 6 uur ) mag je zelfs tot 1060°C. Het volstaat om de oven te openen op 150°C. ( zo heeft dit nog geen nadelige gevolgen voor de oven ) Dat de inkt in het glazuur trekt is een duidelijke aanwijzing dat het glazuur niet voldoende is uitgesmolten. Voor het " inkleuren ' gebruik je best Oost-Indische inkt. Sommige zaken verkopen dit zelfs tot 1 liter fles. Stuk goedkoper dan de kleine ' Talens ' potjes. Verdunnen met water 1 op 1. Met brandwerende handschoenen uit de oven nemen. Oven opnieuw sluiten en het voorwerp met plantenspuit laten ' schrikken '.
    beantwoord
  • Duidelijk Lucien, ik ga het proberen...ben benieuwd. Geweldig dat ik mag leren van jullie ervaringen. Super handig....
    beantwoord
  • Wellicht dat een kant en klaar rakuglazuur ook geschikt is.
    Inderdaad op 150 graden er uit halen zodat er een groot verschil is tussen omgevingstemperatuur en de hitte van het werkstuk... Dan zou er craquele kunnen ontstaan.
    beantwoord
  • Door omstandigheden kan ik nog niet terecht bij degene waar ik mijn grotere werkstukken laat bakken. Nu wil ik het met wat kleinere werkstukken in mijn eigen oven proberen. Alleen geeft deze niet het aantal graden aan. Kan ik schatten wanneer het ongeveer 150 graden is? Aan de hand van het aantal uren laten afkoelen van de oven?
    beantwoord
  • Je hoeft je niet blind te staren op het uit de oven halen bij 150 graden. De craquelé ontstaat ook wel bij niet versneld koelen van de laatste 150 graden. Craquelé wordt veroorzaakt doordat bij afkoeling de glazuurlaag meer krimpt dan de scherf. Dat verschil in krimp blijft identiek bij snelle of langzame koeling. De voorgestelde versnelde afkoeling zal niet de craquelé vermeerderen maar deze sneller doen ontstaan. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dankjewel Michel. Ik ga het proberen!!
    beantwoord
  • @ Michel, dit is ook de bedoeling en hoef je er geen 14 dagen op te wachten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.