ALGEMEEN > KLEI magazine > Wat mist u of zou u graag willen zien of lezen in de nieuwe KLEI?

'We gaan er iets moois van maken; een tijdschrift waarin al het goede van beide bladen (KERAMIEK en KLEI) is vertegenwoordigd: techniek, ambacht, kunst- en vormgeving. Met veel aandacht voor activiteiten uit de wereld van de keramiek, tentoonstellingen, publicaties op keramiekgebied, de technische aspecten van het vak en zoveel zaken meer. Het streven is om veel variatie aan te brengen, zodat een ieder - van hobbyist tot professional, van geïnteresseerde tot verzamelaar - zich in de nieuwe formule zal kunnen herkennen', schreef Piet Augustijn (hoofdredacteur) in het eerste nummer van de nieuwe KLEI. Of dat ook werkelijk zo is, is na één nummer moeilijk te zeggen. De reacties waren overwegend positief (... 'het eerste nummer ziet er stralend uit...', mailde iemand zowel over de inhoud als over de vormgeving. Ook waren er kritische opmerkingen. Een te kleine letter, fotobijschriften moeilijk leesbaar, de afwisseling in kolommen die niet altijd begrepen werd, foto's te klein. Kortom, het is wennen. En dat wennen gaat snel, maar natuurlijk kunnen we het nooit iedereen volledig naar de zin maken. Met alle reacties wordt serieus omgegaan en er wordt gekeken naar wat verbeterd kan worden. Dat geldt ook voor de invulling van techniek- en/of materiaalrubrieken; er wordt aan gewerkt en we hopen op een spoedige invulling.

Inmiddels is het tweede nummer van KLEI verschenen. Graag zouden wij van u willen horen wat u mist of nog graag zou willen zien of lezen in KLEI. Wij horen heel graag van u.

17 antwoorden

  • Beste secretariaat Klei,

    Dat het een prachtig blad is geworden is zonder meer waar. Gelijke tijd lijkt het blad meer een magazine voor professionele keramisten dan voor de hobbyist.
    Slechts de pagina`s van Pauline Hoeboer; deze zijn heel mooi weergegeven en is leerzaam. Ook het artikel van Arjan Bakermans bevat leuke informatie, maar deze twee op een heel vol magazine vind ik vrij gering als hobbyist.
    Het overige zijn prachtige artikelen en vanzelf voor de meer deskundigen een verrijking voor hun kennis.
    Maar uit het vorige kleimagazine haalde ik ‘ persoonlijk’ meer inspiratie.
    Maar vanzelfsprekend; het blad is toegankelijk voor een breed publiek van keramiek liefhebbers en als zodanig bedoeld neem ik aan.
    Misschien lees ik in een volgend nummer meer van mijn gading, je weet het maar niet...
    Niet iedereen kan men tevreden stellen, toch..?
    Hoeft ook niet hoor!
    vr groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Beste redactie.

    Het zoeken naar de optimale balans tussen de grote diversiteit aan onderwerpen rond de keramiek, lijkt mij voorwaar geen gemakkelijke opgave. Wanneer men bijvoorbeeld het "profiel" zou volgen dat valt af te lezen uit de vragen op het forum van de web-site en daarbij het aantal malen mee laat wegen dat een onderwerp in de vragen en antwoorden voor komt, ontstaat wellicht een blad dat tegemoet komt aan een breed keramiek publiek.

    Liefhebbers en professionals delen wel dezelfde passie voor keramiek, maar hebben veelal een totaal verschillende achtergrond en belangstelling. Verzamelaars, belangstellende kijkers en makers - waaronder goeie hobbyisten en liefhebbers, semi en fulltime professionals - verwachten daarom wellicht verschillende artikelen. Vraag is dan of je iedereen wilt gaan bedienen of moeten door de redactie meer specifieke keuzes gemaakt worden? Wie is dan de doelgroep?

    Een goeie mix tussen artikelen over bijzondere collecties en exposities (inspiratie), het maken van keramiek en de daarbij gehanteerde technieken, het behandelen en uitwerken van bepaalde problemen die op het forum naar voren komen lijkt de beste formule. Daar voldoen jullie al een heel eind aan. Maar verlies inderdaad de hobbyist niet uit het oog!

    Resteert een onderwerp dat mij aan het hart ligt. Dat is het feit dat de makers soms moeilijk een geschikt platform kunnen vinden om hun werk te tonen en te verkopen. De drempels bij galeries zijn vaak heel hoog (inhoudelijke ballotage) men zoekt vaak naar extravagante zeeeeer kunstzinnige of experimentele werken ( in het laatste nummer van Klei staan daarvan voorbeelden n.n.m. ). Dat betekent dat zowel de professional als de goeie hobbyist min of meer naar de seizoensmarkten verdrongen worden. Daarom hulde voor de etalage rubriek.

    Succes toegewenst. Ik ben zeer benieuwd naar de volgende nummers.
    Gerard Molenaar, Westerbork
    beantwoord
  • Vind het behoorlijk tegenvallen. Had er wel meer van verwacht.
    Ik lees ook de Neue Keramik en vergeleken daarmee is het dus "Scheisse".
    Sorry maar het is niet anders...
    beantwoord
  • Een mooi blad, maar ik vind het te zakelijk en zelfs een beetje kil overkomen. Keurige kleine foto's , weinig sfeer, het voelt allemaal een beetje té gelikt. zoals lopen met toegeknepen billen. Het mag van mij wat losser en zwieriger, en met meer plezier. Bezig zijn met klei is leuk , spannend en steeds weer opnieuw uitdagend. Een blad óver klei, hoort dat ook te zijn.
    beantwoord
  • Kernvraag is en blijft dus: wie is de doelgroep? Misschien is het organiseren van een of meer responsgroepen een idee om beter vast te stellen welke lezer met welk profiel de beste doelgroep van het nieuwe blad is. Ik weet het niet precies, maar misschien springt dan de de gemiddeld goede en soms betere amateur er wel uit.
    Uiteraard moet daarbij nog goed onderzocht worden hoe groot die doelgroep dan is in relatie tot het econ. draagvlak van het blad.

    Suggestie: De leden van de verschillende keramistenkringen (Keramisten Noord Nerderland - keramisten Noord Holland en keramistenkring zuid Limburg) vormen een goede referentiegroep van hobbyisten.

    Overigens meen ik dat Neue Keramik niet ineens veel beter is. Maar dat is een persoonlijke smaak waarover niet te twisten is. Ik druk me niet zo sterk uit, immers allemachtig s ... is krachtig.

    Groet Gerard
    beantwoord
  • Blad nummer drie heb ik met veel plezier bekeken en gelezen van voor naar achter en terug. Om één of andere rede vind ik blad nummer 3 toegankelijker en uitnodigend op te lezen, terwijl de eerste twee uitgaven mij wat minder aanspraken. Een fijn blad !!!!
    beantwoord
  • Ik heb dezelfde mening als Els, heb ook dit nummer van kaft tot kaft gelezen.
    Zo zal het zich wel eens afwisselen en komt een ieder aan zijn /haar trekken.
    Bedankt.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Mag ik eerst de redactie feliciteren met dit schitterend magazine.
    Wat meer technische dingen zou ik wel op prijs stellen.
    Zoals wat tips voor mallen maken, klei inkleuren, enz.
    Toch knap blad!
    beantwoord
  • Inderdaad, een mooi lekker dik nummer. Eens met Jacky Roland. Doorgaan zo en denk nog eens verder na over de doelgroepsuggestie (onderzoek?).
    beantwoord
  • Een heerlijk blad met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Wat mij betreft hoeft er niets te veranderen. Wat ik leuk vindt om te lezen zijn persoonlijke verhalen van keramisten die een bepaalde techniek willen delen met andere keramisten. Ook leuk: uit het forum geplukt! Suggestie: een vergelijking tussen ovens onderling, reviews van keramisten over bijvoorbeeld ovens, draaischijven, kleiwalsen, spuitcabines in alle soorten/merken. Het doelgroeponderzoek is mijns inziens niet relevant, we delen allemaal de passie voor klei en het maken van keramiek, aardewerk, porselein, draaien en/of glazuren toch?
    beantwoord
  • Ik ben lid geworden van het blad klei. Echter heeft mijn moeder mijn blad eigen gemaakt en wilt het verder delen met haar enthousiaste vriendinnen.
    Ik heb nagedacht waarom zij zo enthousiast erover is en ik eigenlijk niet. Als ik eerlijk ben, vind ik het blad saai. Naar de leeftijden kijkend in het blad vraag ik mij af of de doelgroep de oudere keramisten zijn. Voor mij als jonge keramist/kunstenaar is dit blad niet spannend en prikkelend genoeg.
    beantwoord
  • Beste snelle jonge Blabla blabla, een abonnement op ........ ja waarop eigenlijk is spannend genoeg? Jonge en snelle keramiek ..... nooit gezien, misschien kun je laten zien, of verwijzen naar, wat je zoal bedoeld?
    beantwoord
  • Mijn excuses, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Meneer Molenaar ik ben u dankbaar dat u mij duidelijk heeft gemaakt dat mijn mening anders geformuleerd had moeten worden. Ik hoop dat dit geen bla bla meer voor u is.
    Waar ik op doelde was dat ik persoonlijk een melange miste van keramisten in het begin van hun carrière en later in hun carrière. En wanneer ik het over leeftijd heb bedoel ik niet dat het een beter is als het ander. Het viel mij alleen op, kijkend naar de geboortejaren, dat er vrij weinig keramisten in staan uit een bepaalde leeftijdsgroep. En ja voor mij is het spannend om te zien wat leeftijdsgenoten zoal doen. Maar goed, je kan niet iedereen tevreden stellen en dat is toch ook prima.
    Ik hoop dat u nu begrijp wat ik bedoel.
    beantwoord
  • Dank voor je toelichting Lala lala ( heet je echt zo?). Ik vind het toch leuk van jou te horen, want daar gaat het denk ik om, wat jij dan spannend en prikkelend vindt. Misschien maken leeftijd genoten wel dat werk dat ook voor niet leeftijdgenoten spannend is of wordt? Daarom zie ik graag toch een voorbeeld of verwijzing daarnaar.
    Dan leren we er allemaal misschien van, inclusief de redactie.
    Groet op deze mooie zondag!
    beantwoord
  • Bij blad nummer drie moet ik toegeven dat het een stuk beter geworden is!
    Blijf op de goede weg!
    beantwoord
  • Lala lala ben je daar nog? Heb je een voorbeeld?
    beantwoord
  • In de keramiek zijn wellicht best jongeren te vinden die zich bezighouden hiermee, maar omdat keramiekmaken een proces is waar meerdere jaren mee gemoeid zijn, treden deze mensen er op latere leeftijd pas mee naar buiten. Dit komt doordat het toch een soort ambacht is wat niet van een op de andere dag geleerd is, compleet met eigen stijl... Etc.
    Glazuurkennis vergaren, draaitechnieken beheersen zullen toch eerst bekend moeten worden al doende om tot iets goeds te komen. Uiteraard kun je vanaf de kleuterschool je eerste gekleide asbak bewaren en aanbieden om in een keramiekblad te plaatsen met foto maar dan heb je weliswaar keramiek van een jong iemand maar dan leg je de lat wel heel erg laag...
    Ondanks dat ik niet alle keramiek wat in het blad staat, even mooi vind, staan er wel altijd creaties in die na langere tijd ontstaan zijn, gerelateerd aan de ervaring van de keramist, zoals materialenkennis en eigen stijl. Dat vind ik toch wel boeiend.
    En inderdaad, de meesten zijn geen twintigers, maar wel al vaak op die leeftijd begonnen ermee.
    Overigens, keramiek is een langzaam proces: vervaardigen, drogen, biscuitstoken en glazuurstoken, afkoelen... Alles rustig en zonder haast. Een verademing in deze snelle tijd!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.