ALGEMEEN > Diversen > Klei-beeld of gips-beeld maken

Hallo allemaal, k zit met een vraag waar ik maar geen echt antwoord voor mezelf op kan vinden. Ik wil een klein beeldje gaan maken als decoratie. Dit wordt beschilderd op bepaalde plekken. Hiervan ga ik enkele produceren om te verkopen. 10x10x20 cm groot.
Kies ik voor een siliconenmal, giet ik er elfenbein gips in, breng de verf aan, doe er een lak over.
Of kies ik voor het keramiek proces. Gipsmal, gietklei, bakken, glazuur aanbrengen,bakken,etc.
Wat arbeid betreft is het verschil duidelijk. Gips vergt minder stappen en handelingen.
Wat is het verschil in sterkte met biscuitgebakken en geglazuurd beeld, ten opzichte van het beeld in het elfenbein gips?
Ik wil er tientallen van maken. Tijd en arbeid gelet lijkt mij een gipsenbeeld de betere keuze.
Wat zouden jullie mij aanraden ?
Alvast hartelijk dank voor de oplossing van mijn dilemma!
gevraagd

1 antwoorden

  • Hoi Petit Peu,

    Het is lastig om te zeggen wat je het beste kunt doen, omdat dit ook met smaak te maken heeft.
    Het is ook afhankelijk van je kostenplaatje. Welke consumenten wil je aanspreken etc. Waarvoor is het beeldje bestemd. Wat voor beeldje is het, hoeveel kleuren ga je gebruiken. Heb je toegang tot een keramiek oven. Heb je eerder met keramiek gewerkt.Hoeveel undercuts heeft het beeld? Etc.

    Persoonlijk vind ik keramiek veel mooier en zou ik meer geld uitgegeven aan een beeld wat van keramiek is dan wanneer het van gips gegoten is.

    Als je verft over een gipsen beeld is het misschien een tip om iets te gebruiken om de poriƫn van het gips te dichten. Zodat het niet al de verf absorbeert. Anders kost het je veel verf.
    Je kan bv boekbinders lijm aanlengen met water, de substantie dient waterig te zijn maar nog wel wit. Zodra je beeld niet meer de substantie opneemt weet je dat het is gedicht.
    Succes



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.