ALGEMEEN > Klei - Porselein > Het loslaten van verbinding bodem en wand porselein

Ik maak ronde containers van dun gerolde platen porselein . Ik snij ze uit en plaats ze op een bodem van eveneens porselein.nadat ze de juiste consistentie hebben.na de eerste bisquitstook zie ik dat de naad op sommige plekken los gelaten heeft, vooral bij grotere ronde container vormen . Wie kan mij helpen wat doe ik fout?
Bijlagen:
gevraagd

4 antwoorden

  • Aan de hand van de foto vindt ik dat moeilijk te zeggen. Ik vermoed dat het niet aan het stoken ligt. Misschien dat je de hechting van de naad wat kunt verbeteren. Hechten met porseleinslib ipv met water kan helpen. De eerste tijd van drogen na het hechten vertragen door een lapje katoen en een plasticje over het geheel te plaatsen.
    Ik hoop dat its hebt aan mijn reactie. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie Michel,ik gebruik al wel porseleinslib .vaak lukte de eerste. Bisquitstook wel maar laat de naad los tijdens de porselein stook van 1240 graden.
    Groet Jacqueline
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Maak je kleine groeven in beide onderdelen voordat je ze aan elkaar zet? Dit kan een oplossing bieden.
    Eventueel stoken op zilverzand ivm met de krimp.
    Met kleine groeven bedoel ik bv dmv van zachtjes over het porselein gaan met een naald beide kanten op, dan de slip erop en dan aan elkaar hechten.
    beantwoord
  • Waarschijnlijk komt het doordat het porselein hier en daar wat meer vervormt in de oven bij de hoge stook, t.o.v. een ander (aangehecht) deel van het zelfde werkstuk. Bijv de wand van zo'n container t.o.v. de bodem.
    Porselein is gevoelig voor vervorming als het erg heet wordt, zeker als het dun is.
    En delen die op zo'n moment wat zwakker vastgehecht zijn, kunnen dan loslaten.


    Mooie kunstwerken overigens!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.