ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > welke penseel is dit?

Weet iemand hoe deze penseel genoemd wordt en waar deze te koop is?
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Toen ik de foto zag, dacht ik even dat het een kroontjespen was...;)
    Maar zo te zien zijn de haartjes netjes "in vorm geknipt".

    Hoe de penseel heet en waar-ie precies te koop is, weet ik niet.

    Ik denk dat het een penseel is om verfijde lijnen mee te tekenen, of te schrijven. (Caligraferen)
    Je zou met een niet al te dikke engobe, of een aangemaakt kleurpigment, eens kunnen proberen om op gedroogde of biscuitgestookte klei te tekenen.
    Waarschijnlijk is de penseel van dierenhaar gemaakt en houdt zodoende lang vocht vast wat het werken er mee veraangenaamd.

    Hartelijke groet,
    Jeanine

    beantwoord
  • Ik denk dat het een runderoorhaar trekker is. Die zijn te koop bij Ve-Ka (nummers GG-1226 and GG1227) in verschillende maten/diktes en moet je zelf in de gewenste vorm knippen of snijden. Er zit plakband omheen omdat er geen steel of stokje aan het penseel zit; dat moet je er zelf aan bevestigen.

    Ik las ergens dat de kunstenaars die penselen vroeger zelf maakten van de schacht van een veer en haar van koeienoren. Ik ben nog altijd van plan dat zelf een keer te proberen maar de koe wil niet lang genoeg stilstaan.
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoorden.

    Hier zie je de penseel "in actie" https://www.youtube.com/watch?t=83&v=5OiwZKPC4Ac.

    Zelf (bij)knippen vind ik geen optie, dat wordt nooit perfect zonder ervaring.

    beantwoord
  • Ach, dat valt best mee.
    beantwoord
  • Misschien voor jou Lucien; voor mij een brug te ver.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.