ALGEMEEN > Ovens > Pyrometer zelf maken

Ik wil een pyrometer hebben voor temperaturen tot 1320 C. Nu hoor ik dat je die dingen eigenlijk ook eenvoudig zelf kunt maken met een thermokoppel type S, een gewone multimeter, een lijst met uitslagen in millivolts voor type s die bij de div temperaturen horen, aansluiten en ijken. Klaar is kees. Zie ik dat goed? En...zijn er webadressen of verhalen, valkuilen en tips etc met de juiste informatie hierover.

Alvast mijn grote dank voor jullie tips.

Frans van Wijk

5 antwoorden

  • In het maartnummer 2009 van KLEI is een een artikel gepubliceerd over het zelf maken van een pyrometer.
    Het nummer of het digitale artikel is nog te verkrijgen via info@klei.nl.
    Kosten: het nummer € 2,- plus verzendkosten; het digitale artikel € 2,-.
    beantwoord
  • Ik stook rond de 1350 en gebruik K hiervoor.
    Mijn Fluke 87 meter gaat echter maar tot 1193 C.
    Hierboven schakel ik over op mV en interpoleer tot 1350 C.( komt overeen met +- 51.4 mV )
    K gaat wel heel vaak stuk bij deze temp natuurlijk.
    Ben ook al een tijdje op zoek naar S maar vind het wel duur.(Zit Platina in als legering begrijp ik)
    beantwoord
  • Wat kost dat dan zo type K Thermokoppel.??
    Ik dacht 20 euro oid.
    Een type s kost 100 Euro.
    Als ie vaak stuk gaat zou ik toch maar een s kopen, toch??

    beantwoord
  • Ja zo rond de 2 euro per meter.
    Ik heb tamelijk veel van K in huis en kan de breuk repareren als ie stuk is.
    Wat ook helpt tegen snelle corosie is een laag fireclay over de blanke draden.
    Tot nu toe is deze nog niet stuk gegaan.
    beantwoord
  • He mensen,

    Bedankt voor jullie tips.

    Ik heb uiteindelijk een Platinum Rhodium Platinum S-type thermokoppel met een stukje compensatieleiding gekocht bij Keramikos ± 100 euro en aangesloten op een multimeter. Dat werkt prima. Moet nog wel een multimeter kopen met 2 cijfers achter de komma voor betere precisiemeting van de temperatuur.

    Heeft iemand een tip voor een dergelijke multimeter?

    Thnxx, frans

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.