ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > matte kleuren

Dit is een beeld van Myriam Eykens, kan iemand mij vertellen hoe je zo'n beeld kleurt met zo'n mooi mat effect en mooie huidskleur? Pigmenten, oxides,...? Kan je zoiets op steengoed° bereiken?
Bedankt, Veerle
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Echt niemand die daar een antwoord op kan geven? Ik zou graag een beeld een matte huidskleur geven met daarbij een glanzende kleurrijke glazuur voor het kleed.
    Wie maakt zo'n beelden en wil mij wel wat tips geven?
    beantwoord
  • Veerle, ik denk dat het een dun aangebrachte witte engobe is op een roodbakkende klei en nadien met pigmenten ingekleurd, vergelijkbaar met aquarel. Waarom steengoed-temperatuur ?
    beantwoord
  • Beste Veerle. In het tijdschrift KERAMIEK, jaargang 35, nummer 5, oktober 2009, stond een artikel over de Vlaamse beeldhouwer Myriam Eykens. Omdat ik zelf ook graag vrouwen uitbeeld, had ik het nummer goed bewaard. Myriam werkt ook in steen en brons maar zegt: de beelden die ik het liefst om me heen heb zijn van terracotta,; zij noemt dat gebakken aarde. Soms geef ze de beelden een kleurtje, dan bakt ze voor een deel wat oxide mee.De laatste jaren werkt zij met modellen.Dat is goed te zien.
    Als ik goed naar de foto's kijk heb ik de indruk dat ze met zeer licht getinte klei werkt, met veel chamotte. Als je googelt zie je nog meer beelden.
    Je vraagt om tips. Als ik met witbakkende klei werk dan glazuur ik alleen de kleding; de huid was ik na de biscuitstook in met een in water opgelost mengsel van ijzer oxide(heel weinig gebruiken) en wat rutiel.
    De suggestie van Lucien, roodbakkende klei met witte engobe ,zou ook kunnen kloppen. Wat ik tegenwoordig ook doe is zalmkleurige klei kopen, dan heb je na het stoken een mooie huidskleur. Hoe hoger je stookt, hoe donkerder. Steengoed temperatuur hoeft echt niet.
    Ik denk dat je eerst kleine proefjes moet doen; als je al je energie in het maken van een groot beeld stopt kan dat op een teleurstelling uitlopen!!
    Als je een indruk wilt van mijn werk (ik ben nu 15 jaar bezig, heb hiervoor aan modeltekenen gedaan) kijk dan op www.keramiektjalda.nl
    Succes met je beelden. Laat nog maar wat horen of zien.
    beantwoord
  • Lucien, de reden waarom ik kies voor steengoed is de vorstbestendigheid. Ik heb hier al genoeg brokstukken liggen van vorige winter :(
    Tjalda, mooie website!
    Ik ga idd wat proefjes maken. Momenteel is er een jongen binnen ons dagcentrum bezig met een groot beeld in witbakkende chamotteklei. Ik ga daar nog niet op experimenteren!
    beantwoord
  • Veerle, de oorzaak zit hem in het stoken onder zijn maximale temperatuur en/of plaatsen waar water in kan blijven staan. Steengoed onder zijn maximale temperatuur gestookt zal ook nog teveel water opnemen en stuk vriezen. Heeft dus niks te maken met de klei, maar met de stook.
    beantwoord
  • Dag Lucien, de werkstukken waarover ik sprak zijn idd maar biscuit gebakken en daarna op een pitfire gekleurd. Ik heb daar nog veel zoekwerk naar... ik ben er zeker van dat ik nog wat fouten maak ook in het buiten stoken. Ken jij iemand in de buurt van Gent of Brugge die daar veel over weet en die mij daarmee op weg zou willen helpen? Water bleef niet in de werken staan, ik heb ze uiteindelijk afgedekt maar zijn uiteindelijk volledig uit elkaar gebarsten. Vermoedelijk nam de scherf al zoveel water op. Groetjes, Veerle
    beantwoord
  • Veerle, nu blijkt dat het hier om enkel biscuit gestookt werk te gaan. Wat voor zin heeft het dan om met steengoedklei te werken wat stuk vriezen nog meer in de hand werkt.
    Vorige maand heb ik nog een cursus over grondstoffen en glazuren gegeven, wat hier nog was aangekondigd. Misschien tot volgend jaar ?
    beantwoord
  • Oeps, wist ik niet! Een basiscursus is blijkbaar dringend nodig. Glazuurcursus al gevolgd maar daar kwamen alleen steengoedglazuren aan bod. Ja, zit nog met veel basisvragen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.