ALGEMEEN > Ovens > Gasoven II

Beste mensen, Om te beginnen, bedankt voor al jullie waardevolle tips bij mijn vorige vraag Gasoven van enkele weken gelden.
Nu Gasoven II want twee dagen geleden heb ik de eerste proefstook gedaan met mijn omgebouwde second life elektrische bovenlader die ik voor weinig geld bij Keramikos op de kop getikt had. Ik heb de oven proefgestookt zonder werk maar wel met stapelmateriaal erin tot ± 820 graden. De gloed zat er al behoorlijk in en als ik de schoorsteen sloot kwam er die vrij onzichtbare blauwige puntvlam uit van zo'n 15 cm hoog. Prachtig! Daarna heb de oven uitgezet en afgesloten.
Dan nu mijn vraag:
De oven staat buiten onder een houten afdak en dat bevind zich op ± 1 meter van de top van de oven en werd al behoorlijk heet bij 820. Ik wil dus een kap op de oven plaatsen, dus bv 4 verticaal geplaatste ovenstenen van 23 cm op de deksel van de oven en daarop bv een minischouwtje van 30 breed eindigend in een pijp van ? diameter en dan door het dak. Of met een flexibele pijp meer naar de achterkant van het afdak. De opstelling moet ook weer makkelijk weggehaald kunnen worden om te oven te kunnen openen. De vraag is van welk materiaal dit gemaakt kan/moet worden: Metaal, aluminium, of is er ook ander bv brandwerend materiaal waarmee je dit zelf in elkaar kunt zetten. Of is iets dergelijks ergens gewoon kant en klaar te koop?
Welke diameter moet de pijp hebben en welk materiaal is het beste. Dakdoorvoer, dubbelwandig of volstaat enkelwandig?
Alle bruikbare ervaringen zijn uiteraard welkom waarvoor mijn dank. Groet, frans van wijk
Bijlagen:
gevraagd

5 antwoorden

  • Frans, de meest eenvoudige en efficiënte manier om een afvoer me maken stel ik voor als volgt :
    Construeer met betonmatten een piramide ( grondvlak +/- 60 x 60 cm ) met aan de top een schouwgat waar een standaard dubbelwandige afvoerpijp voor Gas Centr. Verwarming in past. De piramide bekleed je binnenin met refractaire fiberboard 1 cm. deze 4 plaatjes bevestig je met roestvrij staaldraad aan de piramidale constructie. Deze ' schouw ' komt op de hoogte zodat het deksel van de oven nog volledig open kan. Deze schouw kan je ophangen met wat staaldraad aan het dak. Verder schouwpijp uitbouw bepaal je zelf. De uitgang van je oven moet ongeveer 2 X de diameter zijn van de ( gas- ) ingang. Een hout gestookte oven vereist een andere schouwconstructie.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik ben begonnen jouw suggestie uit te voeren. Had nog wel even moeite om te ontcijferen wat je bedoelde met refractaire fiberbooard. Heb uiteindelijk board van het merk fermacell gekocht, dat is gipsvezelplaat, brandvertragend. W.b de afvoerpijp zijn er ook mensen die me een rvs afvoer adviseren...vind ikzelf een beetje overdreven. Ga nu eerst de schouw fabriceren, dank voor je tips. Groet, frans


    beantwoord
  • Frans, dit is wat ik bedoelde.
    www.celsius-shop.be/.../32-calcium-silicate-board
    Een dubbelwandige alu-schouwpijp volstaat.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Zie hier het schouwtje dat ik in de afgelopen dagen gefabriceerd heb,
    Hangt mooi en de deksel van de oven de oven kan nog net open.
    Ook even proefgestookt en ......het wordt beduidend minder heet onder het afdak.
    Voigende week een keer biscuit stoken enzovoort, enzovoort.

    Bedankt voor de tip .
    Ook dank aan Bert Wieman voor de adviezen.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Waw, wat handig van je. Kan gelijk in productie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.