ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Waar kan ik natriumoxide en siliciumdioxide kopen?

Ik zou graag "Fusion Frit 644" willen maken (basis voor kristalglazuur), maar vind de oxides nergens terug...Nu ik toch de vraag stel: de samenstelling die ik vind is: Na2O: 29.43, Al2O3: 5.94, SiO2: 64.63 ?

5 antwoorden

  • Er is een groot verschil tussen grondstoffen in een recept en de samenstelling van een gebakken glazuur/een fritte. Je geeft aan zelf een fritte te willen maken. Dit lijkt me niet zinnig omdat het maken van frittes nogal omslachtig is en er in de handel een groot aantal frittes kant en klaar te koop zijn. Ik zou maar eens gaan kijken bij de samenstelling van frittes die in de handel zijn. De sgerformule van de door jou gewenste fritte = 1 Na2O . 0,028 Al2O3 . 1,077 SiO2
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Fusiob Frit 644 kan je vervangen door Degussa Frit 90208 ( tegenwoordig Ferro ). Elke verdeler grondstoffen voor keramiek die Ferro producten heeft kan dit bestellen.
    beantwoord
  • Blijkbaar is de Frit 90208 niet meer beschikbaar bij Ferro...en een alternatief hebben ze niet. Jammer.
    beantwoord
  • Manu, Reimbold & Strick heeft een Natrium-silicaat fritte : A 2120 Willems bvba Keramiek BE kan je die leveren.

    A 2120:
    Na²O : 0,8
    CaO : 0,2
    Al²O³ : 0,05
    SiO²: 1,9
    M= 180,047
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.