ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > antivlokmiddel voor glazuur

Beste medekeramieker. Ik gebruik het volgende recept: 80% natronveldspaat,20% dolomiet en daaroverheen 4% bentoniet. Dit recept gebruik ik op 1240 graden om beelden van een blanke glazuur te voorzien. Ik heb alleen het volgende probleem, als ik het ga spuiten, valt het dood op de bodem van de spuitbeker. Nu moet ik steeds blijven schudden met de spuit om het actief te houden. Kan ik een middel toevoegen om het "vlokken" op de bodem tegen te gaan?

14 antwoorden

  • CMC.zie trefwoorden
    beantwoord
  • Dank je, Lucien.
    beantwoord
  • Een paar druppeltjes calcium chloride toevoegen. Als je dat niet hebt kun je ook azijn gebruiken. Beter nog zou het zijn om (ook) tenminste 10% klei in je recept te verwerken (bijv. kaolien). Dan kun je met minder bentoniet toe.
    beantwoord
  • Dank je, Maria. In je laatste zin heb je het over 10% toevoegen, bijvoorbeeld kaolien. Helpt dat ook om het vlokken tegen te gaan?
    beantwoord
  • Bentoniet werkt sterker dan kaolien om bezinking tegen te gaan.
    beantwoord
  • Bentoniet werkt inderdaad uitstekend om bezinking tegen te gaan en ik gebruik het zelf ook maar ik heb gemerkt dat het ijzer oxide in bentoniet, als ik meer dan 1-2% gebruik, aan mijn glazuur een duidelijk bruine tint geeft, vandaar mijn voorkeur voor kaolien. Maar aangezien Marcel al bentoniet in zijn glazuur gebruikt is dat hier dus helemaal geen probleem.
    beantwoord
  • Wit Bentoniet bestellen ( bij een andere leverancier?)
    beantwoord
  • 4% Bentoniet moet volstaan. 10% Kaolien gaat het sinterpunt verhogen.
    beantwoord
  • Al jaren doe ik 3% bentoniet in mijn glazuren en dat werkt perfect zonder verkleuring te veroorzaken.
    De bentoniet wel eerst droog met het glazuur vermengen anders komen er klonters in het glazuur wanneer er water word bijgedaan.
    Eens informeren bij de leverancier welke bentoniet je daadwerkelijk hebt gekocht.
    succes!
    beantwoord
  • Dus eigenlijk zit ik wel goed met de bentoniet? Dan ga ik eens met cmc en calcium chloride aan de gang. Allemaal hartelijk dank!
    beantwoord
  • Calcium chloride is niet zo geschikt in dit geval.
    beantwoord
  • Oke. Waarom niet?
    beantwoord
  • Calcium chloride is wateroplosbaar en gaat kristalliseren bij het stockeren van het glazuur.
    beantwoord
  • aha, duidelijk. Dan maar met CMC.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.