ALGEMEEN > Klei - algemeen > 2 soorten klei in één werkstuk.

Beste forumgebruikers,
Ik heb van het merk Creaton; 2 soorten klei; nr474 wit, volume 40%- o-1,0 mm chamotte, 1000-1260°,en Lederkleur nr584 volume 40%, 0/1,0mm chamotte,1000/1240°.
Deze klei wil ik samen in één werkstuk gebruiken. Rolopbouw, en afwisselen van klei.
Kan dit, zonder dat er scheuren ontstaan bij het stoken. Of kan er iets anders mis gaan?
Dank voor het antwoord.
Met vr groet, truus w.
gevraagd

7 antwoorden

  • De gekleurde klei krimpt meestal iets meer dan de witte. Dus in elk geval heel langzaam stoken.
    beantwoord
  • Als de droogkrimp of bakkrimp tussen beide verschillend is, dan is het al niet te doen. Het zal uiteindelijk los scheuren. Bij De Hazelaar (webwinkel) kun je de krimp van de 474 vinden, die van 584 helaas niet. Die zou je eens kunnen opvragen bij De Hazelaar.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    nr 474 van Creaton heeft bij 1200 graden een bakkrimp van 3,5%
    nr 584 van Creatyon heeft bij 1200 graden een bakkrimp van 4,8%
    Beide informaties van het datasheet van Creaton.
    Omdat beide kleimassa's eenzelfde percentage toevoeging van eenzelfde maat cjamotte heeft zou ik verwachten dat je deze twee massa's wel kunt combineren in een opbouw met rollen. Als je platte platen van deze twee kleien tegen elkaar wilt aanzetten zou ik je het afraden.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties, @ Michel, jouw gedachten/gang was ook de mijne, vanwege dezelfde samenstelling. Ik stook biscuit 950°, en de glazuur stook 1050°. En de rollenopbouw lijkt me safe.(denk ik ),mooi zou zijn als iemand deze combinatie kent voor de zekerheid, maar ik zal eerst een klein `iets` maken, zou me spijten als een groot werkstuk negatief uitpakt! Desalniettemin dank voor het meedenken.
    Groet, truus w.
    beantwoord
  • Dag,
    Ik kan uitsluitsel geven van mijn eerder gestelde vraag.
    Alweer even terug in het jaar, maar ik weet nu dat de 2 soorten klei prima samen gaan in één werkstuk.
    Dank voor de reacties.
    vr groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Truus, dank je voor je reactie. Fijn dat je het even heb laten weten. Ik was wel benieuwd naar het resultaat en zo te zien is het goed gelukt!
    beantwoord
  • En het eindresultaat, ingewassen met chroomoxide, daarover een transparant glazuur.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.