ALGEMEEN > Diversen > Waterdicht

Beste mensen,
Ik weet, dit is de zoveelste vraag over het waterdicht maken, maar ik heb al het e.e.a. gelezen en ben toch niet zeker van mijn zaak.
Ik heb een aantal grote planten potten gemaakt. Deze wil ik aan de buitenkant inwassen met koperoxide.
Aan de binnenkant komt een transparante glazuur.
Het betreft klei van Witgert, de 116SF en de 11SG, beiden 25% en max. stooktemperatuur 1300 graden.
Normaal stook ik alles op 1080 graden. Ik weet niet wat het sinterpunt van deze klei is, maar wel dat dit een stuk hoger zal liggen. Ik snap ook dat de glazuur het water zal tegenhouden, maar niet op de lange termijn. Mijn vraag is, als ik mijn planten potten op 1160 graden zou stoken en aan de binnenkant glazuur, zijn ze dan genoeg waterdicht?
Zou fijn zijn om ondanks de vele uitleg die er al is, toch nog een antwoord te krijgen om dat laatste restje onzekerheid weg te nemen.
Groetjes, Nelly

4 antwoorden

  • Voor het waterdicht krijgen dien je de scherf zo hard te stoken dat deze dicht gesinterd is. Dan dien je toch minstens de maximale temperatuur te stoken die is aangegeven voor de klei.
    beantwoord
  • Hallo Michel, je bedoelt dus dat ik alleen een waterdichte pot kan krijgen met deze klei als ik hem op 1240 of 1300 graden stook?
    Helpt de feit dat de binnenkant geglazuurd is dan helemaal niet?
    beantwoord
  • Nelly, nr.11 Witgert is geen goede keuze. Zelfs bij 1200°C heeft deze nog een wateropname van 2,8 % en is niet zo mechanisch sterk. nr.116 is dan wel een betere keuze ( antraciet bakkend ) gezien deze bij 1200°C 0,9 % wateropname heeft. Echter, dit kan beter als je een aardewerkklei gebruikt ( max.1150°C ) waarbij je hiermee aan de bovengrens zit en er een optimale sintering kan plaats vinden.
    PS: Klei met grove chamotte ( > 1mm.) maakt het werk zeker niet sterker. Enkel het % chamotte wat belangrijk is.
    beantwoord
  • Dank Michel en Lucien, dit was de eerste keer dat ik planten potten gemaakt heb. Ik dacht dat het glazuren aan de binnenkant de potten waterdicht zou maken als ik op 1160 zou stoken. Maar dat is dus niet zo.
    Ik zal wat ander klei halen die op een lagere temperatuur goed dichtsintert. Bedankt.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.