ALGEMEEN > Ovens > bediening electrische oven

Hallo,
heb een tweedehands keramiekoven van keramikos, economy super van 70 l. die tot 1200° gaat. Er zit een onderverdeling op van 1 tot 10. Als ik de oven op 1 inschakel, wil dit dan zeggen dat hij tot 120° gaat, op stand 2 tot 240° enz? Als ik dan biscuit ga bakken, moet ik hem dan 1 u. op stand 1 zetten om te beginnen?
Ben echt benieuwd hoe dit verder moet, kan er dan eindelijk aan beginnen.
Groetjes,
Ingrid

7 antwoorden

  • Beste Ingrid,

    De economy oven heb ik in de jaren 80 van de vorige eeuw gehad.
    De knop functioneert als volgt.
    Elke stand van de knop geeft een interval aan waarin de oven aan en uit staat.
    Bij stand 0 brandt de oven niet dus de hele interval staat op uit.
    Bij stand 1 brandt de oven kortstondig en de rest van de interval niet.
    hoe hoger je de knop zet hoe langer het deel van de interval waarin de oven aan is.
    Bij stand 10 brand de oven continue.
    Je moet dus zelf op gevoel je stookcyclus bepalen.
    Als je er een temperatuurregeling bij hebt kun je aantekeningen maken en zo het stookgedrag van je oven leren kennen.

    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    als ik het goed begrijp dan kan ik de oven enkel gebruiken met een pyrometer?

    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Beste Ingrid,

    dat is niet noodzakelijk.
    Als ik me goed herinner zit er een kilnsitter op die de maximum temperatuur en de maxumum stooktijd regelt

    Met pyrometer weet je wel beter wat er in je oven gbeurt.

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo,
    kan iemand, die dezelfde oven gebruikt, mij een stookschema om biscuit te bakken met de nummering van de oven bezorgen a.u.b. Zo heb ik dan toch een idee hoe lang de oven op stand 1 moet staan, hoe lang op nr. 2 enz. Zo maar op het gevoel gaan stoken lijkt me geen goed idee en een pyrometer vind ik vrij duur.

    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Beste Ingrid,

    Waar je mee zou kunnen beginnen is:
    1 uur op stand 1
    Daarna per half uur een stand hoger zetten.
    Na 4 1/2 uur stook je dan maximmal op stand 10
    Dan op die stand laten staan tot de oven afslaat.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    bedankt voor de goede raad en de snelle reacties. In het week-end ga ik het alvast proberen zoals jij zegt. Ik laat je het resultaat nog wel weten.

    Bedankt en de groetjes,

    Ingrid
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    ik heb eindelijk m'n eerste biscuitbak gedaan. Eén uur op stand 1, één uur op stand 2 en nadien elk half uur een stand hoger. Na één uur zat ik aan 65° en na twee uur aan 120° (gemeten met een keukenthermometer). Het ogenblik dat ik de oven opende was voor mij erg spannend maar wel erg bevredigend. Alles is er heel uitgekomen, gedraaide en opgebouwde stukken door elkaar. En nu maar werken naar de volgende bak toe. Alvast erg bedankt voor de goede raad.

    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.