ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Wat te doen met 10 liter vastzittende glazuur?

Ik heb een transparante gekochte glazuur aangemaakt met water en een stellmittel toegevoegd zodat het niet zou gaan vastzitten, dit doet het echter toch. Zelfs nadat ik het met veel moeite weer los heb, en nog meer "stellmittel" toevoeg, blijft het toch weer vastzitten. Zeer irritant, kost veel tijd om het weer los te krijgen. Wat kan ik het beste toevoegen om dit probleem uit de wereld te helpen?

13 antwoorden

  • Wat voor stelmiddel en hoeveel heb je erbij gedaan ?
    beantwoord
  • Weggooien en opnieuw beginnen zonder stellmittel. Alleen met water aanmaken. Jaren geleden ben ik hier ook ingetrapt met Peptapon. Ik heb de harde glazuur met een boormachine los geroerd en met kleine beetjes opgebruikt. Zonder stellmittel altijd een prettig makkelijk oproerbaar glazuur gehad. Ik gebruik alleen transparant glanzend glazuur om te dompelen en te spuiten. Ik ben plateelschilder.
    beantwoord
  • Will, laat me raden: Je gebruikt steengoed-glazuren zonder noemenswaardig aandeel van frittes ?
    Peptapon is een merknaam en daar heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik CMC nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose
    Goedkoop en zeer efficiënt.
    Grondstoffen zonder moleculair gebonden waterstof zoals kwarts of frittes, gaan snel bezinken. Om dit te vermijden kan je daar als stelmiddel CMC, zelfs opgekookt maismeel voor gebruiken. Bentoniet helpt ook gedeeltelijk.

    @ Ginie,je kan alsnog dit glazuur recycleren.
    beantwoord
  • Ik heb hetzelfde probleem met sommige steengoed glazuren, vaak al na een paar minuten na het doorgeroerd te hebben bezonken. Ik gebruikte stelmiddel zs en optapix bij het aanmaken.
    Wordt cmc ook verkocht bij Keramikos Lucien? Ik kan het niet terugvinden onder die naam? En is dit het enige middel dat ik toevoeg bij de aanmaak van het glazuur?
    beantwoord
  • Bart, ik heb geen idee of Keramikos dit verkoopt, maar in 10 seconden had ik dit adres :

    www.keramiekboetiek.be/hulpmiddelen/cmc-100-g

    En ja, dit is het enige stelmiddel wat je nodig hebt. Je kan er indien het glazuur wat rul blijkt te zijn, er wat arabische gom aan toevoegen als lijm ( dit is geen stelmiddel ).
    beantwoord
  • Lucien: het stellmittel was een kant en klaar product van Keramik Kraft, staat niets op van wat er in zit. Naderhand heb ik er nog Peptapon aan toegevoegd. Daar werd het niet beter van. Is het nog mogelijk om dit glazuur weer "open te breken" en er cmc aan toe te voegen? Of is het nu totaal verloren??
    beantwoord
  • Zoals ik hiervoor reeds schreef :

    @ Ginie,je kan alsnog dit glazuur recycleren.

    Eerst het glazuur oproeren en door een fijn zeef gieten. Dan CMC aan toevoegen tot het glazuur niet meer bezinkt.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien voor de tips! Zeer bruikbaar!
    beantwoord
  • Oké, bedankt Luciën zal het in het weekend eens mee beginnen! Was zonde om alles weg te gooien!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Deze namiddag een emmer glazuur zonder enig probleem omgeroerd wat er al zeker twee jaar stond. CMC !
    beantwoord
  • Of het glazuur bezinkt en een harde laag vormt hangt sterk af van de samenstelling van het glazuur.
    beantwoord
  • Dat is mijn ervaring ook. Sommige glazuren zijn na een jaar al niet door te komen terwijl andere lekker smeuïg blijven.
    beantwoord
  • Zoals men hierboven kan lezen heb ik geschreven dat bezinken afhangt van de samenstelling van het glazuur. Gefritte en gecalcineerde grondstoffen zijn daar grotendeels de oorzaak van. Niemand belet bij de aanmaak er CMC aan te te voegen. Ik denk dat ik reeds jaren geleden hier op attent gemaakt heb. Men is vrij om een ander stelmiddel te gebruiken als dit werkt, al was het maar opgekookt maismeel. Geen of nietwerkend stelmiddel kan na een tijd een probleem vormen. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.