ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Keiharde klonten in rakuglazuur

Ik heb een petrol rakuglazuur gekocht vorig jaar en wilde hem nu gebruiken echter nu zitten er keiharde (gekristalliseerde?) stukken in, die ik ook met een vijzel niet echt klein krijg.
Wat kan ik het beste doen om hem toch te kunnen gebruiken?

8 antwoorden

  • Heet water op gieten ( eventueel blijven opwarmen tot alles is opgelost ) en dan CMC aan toevoegen.
    beantwoord
  • Dank je!
    Is CMC hetzelfde als pehatine?
    beantwoord
  • Ongeveer.
    beantwoord
  • Merci!
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik heb een steengoedglazuur die na een tijd niet gebruikt te zijn heel hard wordt waardoor het bijna niet meer te roeren is.
    Kan ik daar wanneer ik het opnieuw maak wat bentoniet aan toe voegen zodat het terug beter te roeren wordt. Of wat doet bentoniet eigenlijk?
    Wie kan mij daarmee helpen??
    groetjes Diana
    beantwoord
  • 5% bentoniet bij je droge glazuurpoeder toevoegen bevordert de kwastbaarheid en werkt tevens als suspendeermiddel. Anti klontermiddel dus.
    Je zou het steengoedglazuur wat nu hard is geworden, tot poeder kunnen verpulveren, en bij dit poeder 5% bentoniet toevoegen. Water er bij, en zeven.
    Dan zou je in principe weer een bruikbaar glazuur kunnen verkrijgen, wat ook nog goed kwastbaar is.
    Succes😀
    beantwoord
  • Bedankt Jeanine,
    Ik ga dat proberen ik moet mijn glazuur opnieuw maken en ga daar 5 % bentoniet aan toevoegen. Ik wist niet precies wat bentoniet doet in een glazuur.
    Het is zo leuk wanneer je een probleem hebt heb je hier op het forum altijd vlug een antwoord.
    nog eens bedankt,
    groetjes Diana
    beantwoord
  • Diana, verpulveren van het glazuur is zeker de eerste stap. Toevoeging van bentoniet kan helpen op korte tijd, maar nadien krijg je weer dit bezinken. Voldoende CMC toevoegen werkt beter en langduriger ( enkele druppels pure Dettol aan toevoegen tegen schimmelvorming ). Zie ook trefwoordenlijst en bovenvermelde antwoorden.
    PS: Bentoniet is familie van Kaolien en gaat met 5% het glazuur beïnvloeden. 2% kan nog zonder noemenswaardige wijziging v/h glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.