ALGEMEEN > Klei - algemeen > spuiten van gietklei / engobe

Omdat we bloempotten voor buiten maken en het zo waterdicht en duurzaam als mogelijk willen krijgen, zouden we fijne klei na droging op de pot willen spuiten, dit zoals in de dakpannen-industrie gedaan wordt. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Kennis?

groetjes,
Ans en Hugo

2 antwoorden

  • Hoi Ans,

    Ik doe niet anders met mijn servies.
    Alleen wat ik aan zou raden is niet met engobes te werken maar een sinterengobe te ontwikkelen.
    Omdat het uitgedroogde werk kwetsbaar is als het ineens weer nat gemaakt word en kan overigens wel hoor maar ikzelf heb voor een sinterengobe gekozen.

    Na het aanmaken van de sinterengobe zeef ik het door een 100 mesh zeefje dit duurt iets langer maar het werkt erg prettig en dan moet je even testen met welke dikte het nog lekker door de spuit gaat.
    Ik werk zelf met een fijn spuitje met een gaatje van 1 mm. Dit gaat prima.

    Je kunt engobe en sinterengobe dunner maken met waterglas dit maakt de substantie vloeibaarder maar niet vochtiger/natter.
    Gietklei is een goed uitgangs punt en als je dit allemaal op steengoed temperaturen afbakt dat zal het zeker lukken.

    Groetjes Susanne.
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Beste Ans,

    Voor de vragen die je hebt denk ik dat je in nederland het beste bij een van de onderstaande organisatie terecht kunt.
    Ik heb dit van Internet geplukt, met Google moet je wel aan contact adressen kunnen komen

    succes
    Hans

    Stichting
    Keramische
    Organisaties
    Deze stichting is het orgaan waarin met ingang van 1994 de behartiging is ondergebracht van een groot aantal gezamenlijke belangen voor diverse sektoren in de fijn- en bouwkeramische branche. Het gaat daarbij in de eerste plaats om de volledige sekretariaatsvoering voor de branche-verenigingen AVA (tegels, sanitair, vuurvast, aardewerk, porselein) en NEDACO (kleidakpannen). Daarnaast wordt voor diezelfde branches, alsmede voor de keramici (in de NKV) en de baksteenfabrikanten (in KNB) de opleiding, scholing en voorlichting voor de gehele keramische industrie verzorgd; hieronder vallen de verschillende cursussen (zie het schema op de pagina hiernaast) en tevens de uitgifte van het enige Nederlandse vaktijdschrift in onze branche, Klei Glas Keramiek en dit Keramisch Jaarboek. Ook de bekende jaarlijkse Keramische Dagen ("kontaktdagen" voor iedereen in de keramische branche) behoren tot de aktiviteiten die door de SKO worden georganiseerd. De NKV is voor dit doel rechtstreeks Deelnemer bij de SKO, evenals AVA en NEDACO, terwijl deze belangenbehartiging voor de baksteenindustrie wordt geregeld in een samenwerkingsovereenkomst tussen SKO en KNB. Juist in verband met de genoemde scholing en de Keramische Dagen zijn ook andere personen en instellingen geïnteresseerd in de keramische industrie; daartoe behoren toeleveranciers, instituten, alsmede fabrikanten van diverse keramische materialen. Ook voor deze groep is een aansluiting bij de SKO geregeld. Onderstaand zijn vermeld degenen die als individueel deelnemer in de SKO geregistreerd staan.
    N.B. Per 1994 zijn de oude organisaties VKI, SOK en NKF dus vervallen en zijn alle taken die door hen werden uitgevoerd overgedragen aan het nieuwe samenwerkingsverband, de SKO. Deze is tot stand gekomen door de ombouw van de voorheen reeds bestaande SSKO. Overal waar dat efficiënt is treedt de SKO als gemeenschappelijk vertegenwoordigend lichaam op.

    Het bestuur bestaat uit de voorzitters van de deelnemende organisaties en één extra vertegenwoordiger vanuit de AVA; voor een vertegenwoordiger uit de baksteenindustrie is een zetel beschikbaar als auditor. De bedoeling is dat dit bestuur ook kan optreden als een breed keramisch gespreksplatform voor gemeenschappelijke belangen die zich daartoe lenen.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.