ALGEMEEN > Klei - algemeen > Klei soort kiezen

ik heb altijd veka klei gebruikt met 0,5 en 2 chamotte. Nu wil ik overstappen op een ander merk omdat deze klei nauwelijks meer verkrijgbaar is. Waar hebben jullie goed ervaringen mee? Ik maak handgevormde vazen en abstracte beelden. Sommige beelden moeten vorstbestendig worden.

18 antwoorden

  • 1- Alle klei is vorstbestendig zolang er in het object geen water kan blijven staan;
    2- Het is de hoeveelheid chamotte wat van belang is en niet de korrelgrootte. 2 mm. heeft meer nadelen dan voordelen op 0,5 mm.
    3- Je keuze van de klei moet grotendeels afhangen van het % Al²O³ ( > 22% ).
    4- Indien na het stoken de klei lederkleurig mag zijn adviseer ik Witgert nr. 26 ( Indian summer ) zie website pdf.
    beantwoord
  • 1- maakt het wel uit op welke temperatuur ik bak, voor de vorstbestendigheid?
    2- wat doet de hoeveelheid chamotte met de klei?
    4- ik zoek een witbakkende klei, heb je daar ook een advies voor Lucien?
    beantwoord
  • 1- Neen. Belangrijker is de mechanische sterkte en die wordt verkregen door A een klei met hoog amfotere elementen en B een klei die zo dicht mogelijk op zijn boventemperatuur gebakken wordt.
    2- Beperkt de krimp. Hoe groter chamotte-aandeel, hoe minder de krimpt en vervorming.
    3- Witgert nr.19 ( max.1150°C ). Maar er zijn vast wel meer vergelijkbare kleisoorten.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien. Witgert gaat het niet worden zit niet in mijn buurt voor zover ik kan vinden. Bij creavisie vond ik creaton 40 procent chamotte, ik zag een overzichtelijkst waar de krimp op aangegeven werd maar ik zag niet veel verschil tussen de krimp van 25 procent en 40 procent. Amfotere elementen hoogte staat er niet bij. Er zijn ook meerdere soorten met 40 procent, geen idee welke ik dan hebben moet. Werk jij ook met creaton? Of iemand anders?
    beantwoord
  • Dat is dan een kat in een zak kopen. Witgert is een fabrikant die zowat door elke kleiboer verkocht wordt. Je zal ze even moeten bellen, gezien het niet steeds duidelijk is wat voor fabrikant er achter een katalogus schuil gaat.
    En neen, ik werk al een tijdje niet meer met Creaton en dat zal zo zijn reden hebben. Amfotere elementen: Fe²O³, Al²O³, Ba²O³.
    beantwoord
  • Dianne. Ik en veel van mijn keramiek kennissen werken met creaton, dat makkelijk verkrijgbaar is. Ik maak handgevormde beelden van mensen en vogels. Gebruik meestal nr. 474, met 40% chamotte en korrelgrootte 0 tot 1mm. Deze klei kan ook goed gebruikt worden voor de Raku.Kan ook op steengoed temperatuur gebakken worden. Hij is lekker stevig,je kunt er fijn een wat groter beeld mee opbouwen. En kan aan de buitenkant met een lomer mooi strak afgewerkt worden. 480 is erg grof, ook 40% en 0 tot 2mm.Moeilijker glad af te werken. Er zijn ook nummers met 25 % chamotte en kleinere korrels.
    Ik ken de argumenten van Lucien, volgde ooit een cursus bij hem. Zijn kennis is enorm en zijn adviezen best goed. Maar ik ben wel tevreden over Creaton, goed wit. Succes, Tjalda. www.keramiektjalda.nl
    beantwoord
  • Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Ik ga creaton uitproberen en mocht dat niet bevallen dan kan ik overstappen op witgert. Fijn dat jullie je ervaringen willen delen, heel leerzaam.
    beantwoord
  • Tjalda,
    Fijn dat je deze uiteenzetting gaf.(duimpje).
    Ben het helemaal met je eens,ik heb ook de ervaring het liefst te werken met Creaton 474. Witbakkend.
    De Creaton 369 ;Lachsklei; 25% chamotte en korrelgrootte 0-0,5 mm is ook een fijne klei.
    Blijft na het bakken een gelige kleur behouden die erg mooi is wanneer je deze met chroomoxide bewerkt en daarover een transparant glazuur.Beide te koop bij Creavisie. Heb hiermee leuke vazen gemaakt en geen nadeel ondervonden van de 25% chamotte.
    Onlangs heb ik een lederkleur klei met 40% chamotte gekocht bij Keramikos. Creaton nr. 584 en 0-1,0 mm korrelgrootte.
    1000-1240°. Deze werkt heel fijn en heeft dezelfde eigenschappen als de witbakkende.
    Ik ga nl. de 2 kleuren van deze samenstelling combineren in één werkstuk, eens zien hoe dit zich met elkaar verhoudt.
    @Dianne, succes met je kleikeuze.
    Vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Dankjewel Tjalda en Truus.
    Ik ga creaton 474 bestellen En de 396, die gelige kleur lijkt me mooi. Heb je een foto Truus van een werkstuk met deze gelige klei bewerkt met Chroomoxide? Zou ik heel graag willen zien als het mag.
    Groet, dianne
    beantwoord
  • Dankjewel Tjalda en Truus.
    Ik ga creaton 474 bestellen En de 396, die gelige kleur lijkt me mooi. Heb je een foto Truus van een werkstuk met deze gelige klei bewerkt met Chroomoxide? Zou ik heel graag willen zien als het mag.
    Groet, dianne
    beantwoord
  • Dianne, hier dan een foto.
    1× zoals de klei eruit ziet na de biscuitstook en de andere foto`s na inwassen met chroomoxide waarover een transparant glazuur GL 1100 van Veka.(poeder glazuur aangemaakt met pehatine).vr gr, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wow wat mooi. Ontstaan die donkere lijnen vanzelf of was je die eerst in met een donkere kleur? Als je Die chroomoxide op witbakkende klei aanbrengt krijg je dan een lichter resultaat?
    beantwoord
  • Dianne,
    Hier een foto van chroomoxide welke is ingewassen op witbakkende klei.De kleur die ontstaat hangt af van de mate van meer of minder in en uitwassen.De donkere lijnen ontstaan doordat de oxide intrekt in de getrokken groeven in de klei.
    Er ontstaat dan een diepte effect.
    Des te minder je uitwast des te meer patina.
    Met oxides kun je mooie effecten verkrijgen, ook de cobaltoxide is mooi. Succes, hopelijk is het een beetje duidelijk, er is op het forum wel meer te lezen over het gebruik van oxides.
    vr groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • dat blauw vind ik ook erg mooi. Heb zin om aan de slag te gaan hiermee. Geweldig dat we kunnen leren van andermans ervaringen. Ben blij met deze site :)
    Groet Dianne
    beantwoord
  • Hallo Truus en alle anderen,
    Leuk om te lezen hoe en wat over soorten klei en kleuren ervan na het bakken.
    Truus een vraag aan jou, jij gebruikt chroomoxide, krijg je dan geen sympathie stook in je oven.
    Met andere woorden als je dan een andere kleur stookt dat de 'chroom' is blijven hangen in de oven.
    beantwoord
  • Marjan, chroomoxide gebruiken is zeer af te raden om verschillende redenen. Je kan net zo goed keramische pigmenten gebruiken en hebben deze nadelen niet.
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor je respons. Ik had dat ook al eens op het forum gelezen. Ondanks dat het een mooie kleur geeft waag ik mij er niet aan.

    Marjan
    beantwoord
  • Zelfde kleur ook verkrijgbaar in pigmentvorm.Voorbeeld:
    Ferro InstantColor 210 952 ( Co-Mg-Zn-Cr ). In dit voorbeeld is Chroom (Cr) versmolten met magnesium (Mg) en Zink (Zn), met een weinig Kobalt (Co) en niet meer zo giftig doordat het Chroom maar pas vrij komt op 1400°C!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.