ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Standaard voor glazuurproeven maken
Ik wil een standaard maken van klei? om tegeltjes met glazuurproeven in te zetten.
Bijvoorbeeld een plak klei van 2 cm dik met uitsparingen daarin van ruim een cm diep om daar de tegeltjes in te zetten.
De tegeltjes hellen dan iets achterover.
De standaard moet dan iets breder zijn dan de tegeltjes om aflopen van het glazuur op te vangen om mijn ovenplaten te beschermen.
Mijn vraag : Is er misschien zoiets in de handel? en zo nee kan ik deze dan van klei maken en meerdere keren gebruiken.
Of kan klei er niet tegen om meerdere keren tot 1300 graden gestookt te worden.
Bijvoorbeeld een plak klei van 2 cm dik met uitsparingen daarin van ruim een cm diep om daar de tegeltjes in te zetten.
De tegeltjes hellen dan iets achterover.
De standaard moet dan iets breder zijn dan de tegeltjes om aflopen van het glazuur op te vangen om mijn ovenplaten te beschermen.
Mijn vraag : Is er misschien zoiets in de handel? en zo nee kan ik deze dan van klei maken en meerdere keren gebruiken.
Of kan klei er niet tegen om meerdere keren tot 1300 graden gestookt te worden.
4 antwoorden
-
Flink wat (+-40 tot 50%)chamotte erbij mixen lijkt me.
Mijn ovenplatjes houden het nog altijd zonder breuken of buigen.Stook regelmatig tot 1350 c. -
Hoi Jon,
Ik heb zelf de houders gemaakt. Eerst handmatig en nu pers ik ze uit de extruder. Je kunt zelf een mal maken voor in de extruder.De maten heb ik aangepast aan de hoogt van mijn proefplaatjes en de lengte aan mijn ovenplaten . Denk dat de foto wel een goed beeld geeft. -
-
Bedankt voor het meedenken !!
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.