ALGEMEEN > Klei - algemeen > papierklei en krimp

Hallo papierklei experimenteerders.
Ik ben Ada en probeer sinds enige tijd wat experimentjes te doen met verschillende soorten papierklei. Wat ik graag wil weten is hoe ik een klei kan samenstellen met een minimale krimp. Ik heb diverse soorten kleimengsels waaronder ook porcelein- en verschillende hoeveelheden papier, verschillende hoevelheden chamotte toegevoegd en zowel na het drogen als na het bakken de krimp% opgemeten op de proefstukjes. Het resultaat is nog niet geheel bevredigend. Met heel veel chamotte erin is er weinig tot geen krimp meer maar dan is de klei helaas onwerkbaar geworden. Porcelein toevoegen geeft tijdens het drogen geen krimp maar na het stoken des te meer. Gewone papierklei geeft tijdens het drogen juist krimp maar tijdens het bakproces weer bijzonder weinig. Ik hoopte op een resultaat met 0% krimp uiteindelijk. Mijn bedoeling is om glas en keramiek met elkaar te verbinden (na het stoken) en dan lijkt het me zo handig als de diverse materialen nog steeds in elkaar passen als ze uit de oven komen! ondertussen wil ik nog proberen kaolien toe te voegen (op advies van Frans), en mischien zelfs zand. Mischien geeft dat het gehoopte resultaat. In de boekjes staat zo mooi: papierklei krimpt niet, kan met draad/gaas en al de oven in. Dat laatste kan zo zijn maar ik ben nog niet overtuigt! Wie heeft er ervaring mee en/of een goed idee! ? Mijn dank is groot...... Ada

1 antwoorden

  • Beste Ada,
    Waarschijnlijk ben te laat, doch ik heb me nu eerst aangemeld en las je vraag.
    Heb je al geprobeerd met een deel Perliet of Vermikuliet toe te voegen aan je papierklei mengsel. Let wel dat in dit geval de verhouding van klie/nietklei het beste niet groter wordt dan 3/1 ttz 3 delen klei op 1 deel niet klei.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.