ALGEMEEN > Ovens > Roder veld houtoven

Ik denk er aan een roderveldhoutoven aan te s'échauffent, is er iemand Die ervaring heeft met Die ovens. Ik zou hem willen gebruiken om te stoken tôt 1200 graden. Haal je gemakkelik Die temperatuur ?

9 antwoorden

  • Mijn mening voor een betere...maar ik vind het veel geld voor een oventje waarvan ik mij afvraag of deze eenvoudig boven de 1100 is te stoken. Updraught is vaak toch minder efficient van downdraught en de vorm lijkt mij effectief stapelen niet makkelijk. Lijkt mij eerder een oven voor raku/aardewerk. Kijk anders eens op mijn website vrijetijdspottenbakker voor alternatieven die bewezen hebben eenvoudig tot 1300 te stoken op hout (pagina's Second life en Testoven). En veel goedkoper gemaakt kunnen worden. Of kom gewoon eens langs.
    beantwoord
  • De Roderveld pyramide oven haalt misschien wel de 1200 graden, maar dan slijt deze wel heel erg snel. Ik gebruik deze oven voor raku werk met twee gasflessen waardoor de temperatuur in een uur wel op 1000 graden te halen is, maar dan begint hij wel aan alle kanten te ontzetten.... Heb er inmiddels speciaal koord tussen gedaan, maar de ovenstenen die er onderin zitten moeten nog wel worden gerenoveerd. Gelukkig kunnen we dit zelf.
    beantwoord
  • trefwoorden lijst :

    http://oud.klei.nl/forum/o/1251/instelling%20brander%20Roderveld%20piramideoven?nm=t

    Ginie, lijkt me een dure oven te worden. Ik stook binnen de 30 min. naar 1020°C met een gasdruk 0,5 bar ( natuurlijk met 1 fles ).
    beantwoord
  • Klopt Lucien, denk dat ik er beter zelf een kan bouwen.
    Heb je een foto voor mij misschien van jou oven?
    Had eens ergens gezien dat jij een takel oven had...

    Maar gelukkig heb ik de pyramide oven tweedehands gekocht, dus heb er de nieuwprijs niet voor betaald.

    beantwoord
  • Zie in bijlage ' Het Kleiboek ' van L.Versluys.
    beantwoord
  • Heb je nog nadere gegevens over het boek Lucien, ISBN nummer misschien??
    beantwoord
  • Te koop bij elke leverancier keramiekbenodigdheden. Wordt uitgegeven onder eigen beheer ( geen ISBN nr. )
    beantwoord
  • Dank je Lucien!
    beantwoord
  • http://www.lukversluys.be/het_kleiboek.htm

    Maar de daarin beschreven oven is een gasoven, en de vraag ging over een houtoven.

    Overigens is het boek van Luk Versluys een heel interessant boek waarin ook veel historische aspecten van keramiek aan de orde komen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.