ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Transfers maken dmv zeefdruk

Ik ben aan het experimenteren om transfers te drukken via de zeefdruktechniek.De glazuur maak ik door 25% standolie en 75% kleurpigment te mengen. Dit verwerkt goed. Afglazuren met een transparant glazuur en bakken op aardewerk- of steengoed temp. Echter, het probleem is het transferpapier. De overdracht op de biscuitgebakken klei lukt alleen als de afbeelding nog nat is. Ik kwast een vel zijdepapier in met Dextrine. Heb al veel soorten papier voorbewerkt met lijm, zeep, en nu Dextrine.
Heeft iemand een idee?

12 antwoorden

  • Keramikos verkoopt transferpapier
    beantwoord
  • afbeeldingen via transferpapier overbrengen gaat zonder problemen op geglazuurd werk,daar blijft het ook op plakken maar door de poreusheid van biscuitgebakken werk zal het moeilijk blijven "plakken"omdat biscuitwerk het water opzuigt waardoor het transferpapier loslaat.Heb je al geprobeerd om het werk te voorzien van een lijm op de plaats waar je het transfer wil plakken?
    beantwoord
  • Keramikos verkoopt te dik transferpapier voor de manier die ik wil. Door standolie met een kleurstof te gebruiken plakt de transfer wel op biscuitgebakken werk door de plakkracht van de olie. Het papier laat echter niet makkelijk de kleurstof los. Ik maak het werk wel eerst goed nat, breng de transfer aan en klop het aan. Dan haal ik het papier er voorzichtig af. Dat is gelijk het moeilijke punt.
    beantwoord
  • Het is de bedoeling de afdruk te bedekken met covercoat.Dat is een soort plastic. Het is misschien handig literatuurte raadplegen. B.v. Image transfer on clay van Paul Andrew Wandless. Hier staat alle informatie in die je zoekt.
    beantwoord
  • De werkwijze die je nu volgt is onjuist. Het is de bedoeling dat de covercoat met de afbeelding los komt in water. De flexibele laag covercoat wordt dan aangebracht op de reeds gebakken glazuur.

    beantwoord
  • De werkwijze die je aangeeft ken ik. Dat betekent echter dat je altijd 3x moet stoken.Omdat bij aanbrengen op biscuit een heel dunne transfer nodig is ben ik daarnaar op zoek. Omdat deze wijze weinig toegepast wordt is het experimenteren. Ane Katrine von Bulow heeft hier een prachtig you tube filmpje over.Zij bestelde de transfers in Engeland maar door te weinig afname daar niet meer beschikbaar.
    beantwoord
  • Nieuwsgierig geworden heb ik het videootje bekeken op youtube.
    Wat zij gebruikt is vrijwel zeker 'potters paper'. Dat helaas bijna niet meer verkrijgbaar is.(Als je er in Nederland naar vraagt word je glazig aan gekeken) Vroeger werd dit gebruikt bij het afdrukken van gravures op keramiek. Het werd ingesmeerd met een zachte zeep oplossing en dan met de ingeinkte en verwarmde plaat door de pers gehaald Tegenwoordig zijn het transfers en wordt potters paper niet meer gebruikt. Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb ergens gelezen dat gewoon krantenpapier als vervanging gebruikt kan worden.
    beantwoord
  • Dag Gerrit, Zij gebruikt inderdaad Pottery Printing Tissue en zij geeft aan dat het in Engeland ook niet meer te vinden is.
    Heb je enig idee of het krantje dan ook ingerold moet worden met een ???? zeep o.i.d.
    beantwoord
  • Het lijkt mij logisch dat er een dun laagje zeep oplossing, Arabische gom of i.d. op het papier gekwast wordt. Als het droog is print je daarop. Na het aanbrengen op biscuit of gebakken glazuur ga je er dan, na aandrukken, met een natte spons overheen. De zeep, gom of wat je ook gebruikt lost op en als alles goed gaat wordt het druksel op de keramiek overgebracht.
    Overigens werkt de museum fabriek van Spode op de traditionele manier heb ik me laten vertellen, en er moet dus ergens nog een leverancier van potters tissue zijn.
    Paul Scott heeft het over het gebruik van krantenpapier als vervanger in 'Ceramics and print' 3e editie.
    beantwoord
  • Ik ga het uitproberen. Dank je wel voor je respons.
    beantwoord
  • Hallo Maria. Ik zit dit verhaal met grote interesse te volgen en heb het filmpje ook gezien. Laat je het vervolg weten? En het resultaat natuurlijk, gniff.
    beantwoord
  • Ik zal het resultaat laten zien. Spannend.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.