ALGEMEEN > Techniek > vloeibare latex

Hallo,
Ik wil voor een werkstuk vloeibare latex gebruiken. Omdat ik deze graag wil kleuren, meng ik het met inkt. Om dit goed te mengen moet ik het in een flesje bij elkaar gieten en vervolgens goed schudden. Mijn probleem is nu dat, door dat schudden, er allemaal luchtbelletjes in de vloeistof komen. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen of verhelpen? Alvast bedankt
Marloe
gevraagd

11 antwoorden

  • hoi Marloe,
    Waarom wil je de latex kleuren? Als je je werkstuk gaat bakken moet je de latex er weer vanaf halen, dus heeft de kleur niet zoveel nut, tenzij je er mee wilt bereiken dat je beter kunt zien waar je de latex precies hebt gesmeerd.
    Misschien is het een mogelijkheid de latex na het mengen met inkt een tijdje te laten rusten en dan eventueel alle luchtbelletjes die er bovenop komen met een tissue ofzo er af te 'scheppen'.
    Groetjes, Karin.
    beantwoord
  • Mag ik vragen of je hier gewone latex voor gebruikt zoals die voor muren etc. Ik heb die uitsparingstechniek wel gezien maar weet dus nog niet wat die latex is.
    groeten, Edith.
    beantwoord
  • Hoi Edith,
    De latex die je voor uitsparingstechnieken gebruikt hebben niets te maken met de verf die je op muren smeert, hooguit dat er misschien wat dezelfde grondstoffen in zitten. De latex voor het uitsparen is een goedje dat na droging een beetje rubberachtig wordt, waardoor je het na het drogen van je glazuur er weer makkelijk af kunt halen. In de fles is het vloeibaar. Je brengt het aan op de plekken die je niet geglazuurd wilt hebben (of met engobe ingesmeerd e.d.). Je laat de latex drogen (vormt een afstotend, rubberachtig laagje) en als het helemaal droog is, kun je je glazuur of engobe aanbrengen. Als dat weer droog (genoeg) is, trek je voorzichtig de latex weer van je werkstuk af. Je kunt ook uitsparen met was; je moet dan wél de plekken met was schoonmaken van glazuurresten, maar de was op zich stook je weg in de oven (nooit latex op je werk laten zitten en in de oven wegstoken!).
    Groetjes, Karin.
    beantwoord
  • Dank je Karin voor je snelle reaktie. Is die latex gewoon bij bijvoorbeeld Silex of Ve-ka te koop?? En hoe heet dat dan?
    beantwoord
  • Hoi Edith,
    Volgens mij heeft elke leverancier van klei etc. latex in huis, maar het assortiment van Silex en Ve-Ka ken ik op zich niet. Ik heb het bij Keramikos gekocht; een fles van een halve liter kost daar (als ik het me goed herinner) ongeveer 7 Euro. Het heet gewoon latex, maar als je op de site in de webwinkel zoekt op uitsparingstechniek, dan vind je het wel. Trouwens, als je de latex met de kwast hebt opgebracht lijkt het alsof je die kwast wel in de prullenbak kunt mikken, maar je kunt hem met terpentine weer schoon krijgen.
    Groetjes, Karin
    beantwoord
  • Truukje
    als je voordat je latex gebruikt je kwast insmeert met een beetje ! afwasmiddel kun je als je klaar bent het uitspoelen onder de kraan.
    Niet geheel laten indrogen.
    groeten, Hans
    beantwoord
  • Het viel me op dat latex zo in kan drogen in de bijgeleverde plastic fles. Na een zeer hete zomer, was de latex bijna geheel ingedroogd, sinds die tijd doe ik de latex in kleine glazen flesjes, en dat bevalt uitstekend. gr Jeltje
    beantwoord
  • Ingedroogde latex maak je weer vloeibaar door er een beetje water bij te doen en flink te schudden (met dichte deksel/dop). gr. Joka
    beantwoord
  • Hoi Joka,

    Had dit even eerder willen weten, voordat ik een hele fles latex de vuilnisbelt op heb gegooid.
    Ik gebruik om deze reden alleen nog wax. Hetgeen mij overigens prima bevalt.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip, ik snap niet dat de Hazelaar me hier niet opgewezen heeft. Heb hun dit probleem voorgelegd een jaar geleden.
    Gebruik veel wax resist, maar soms kom je er niet onderuit dat je latex moet gebruiken. Het handige van de kleine potjes vind ik wel dat je direct uit het potje kan werken.
    gr Jeltje
    beantwoord
  • Ingedroogd is eigenlijk niet het goede woord.
    Mijn flesje latex was ingedikt en dit heb ik verdund door er wat water bij te doen en vervolgens goed te schudden. Dit werkte. Het zal niet werken als de latex helemaal is ingedroogd. gr. Joka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.