ALGEMEEN > Gips > luchtopsluiting mal bord

Hallo, ik ben al weken bezig met het maken van handgevormde borden en deze weer om te zetten in mallen zodat ze de productie in kunnen. nu is echter het probleem dat ik luchtopsluiting blijf houden.
ik heb de mallen al op verschillende wijze in elkaar gezet.
zoals een groot gat maken waqar de standring zit.
de mal op zijn kant en het bord verticaal gieten
4 gaten in de mal waar de standring zit en dan met veel druk het porselein er in gieten.
Helaas werkt tot nu toe niets.
Heeft iemand tips om de luchtopsluiting in de standring te voorkomen?

6 antwoorden

  • De mal op de draaischijf zetten, deze laten draaien terwijl je er de porcelein in giet. Dan wordt de porcelein goed de mal in "gegooid".
    beantwoord

  • hi Mieke, het gieten van het bord zelf gaat prima en deze heeft geen lucht opsluiting. maar in het hoogste punt van de mal dus wel ( wat de standring is) dit valt dus ook niet op te lossen door ze draaiend in te gieten.

    ik heb luchtgaten gemaakt zodat de lucht kan ontsnappen maar ook dit werkt niet.

    Er moet binnenkort een massa productie van gemaakt worden dus alle tips zijn zeer welkom
    beantwoord
  • Misschien iets langzamer gieten?
    Of de klei ietsje dunner maken?
    Dat is het enige wat ik zou kunnen bedenken.
    beantwoord
  • Als de lucht boven de gietklei er vrij uit kan tijdens het gieten moet je de oorzaak waarschijnlijk zoeken in de gietklei zelf. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij Let, en denk ik dat het euvel is op te lossen door de gietklei dunner aan te maken. Zorg dat je bij het doorroeren de klei niet laat kolken, want dan breng je er lucht in. Ik zeef mijn gietklei altijd. Daarbij tik ik tegen de zeef zodat evt. miniscule luchtbellen er op dat moment boven komen. Het ingieten zelf heel langzaam doen zodat de laatste luchtbelletjes in de giettuit van de schenkkan openbarsten.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Je hebt al veel tips gekregen zie ik. Dit euvel heb ik wel eens met een kant en klare mal van een schaal, deze heeft ook een standring. Dit komt bij mij pas aan het licht na het bakken. (barst die begint bij een, blijkt later, holle standring) . Dat komt bij mij dan meestal omdat ik de mal niet op tijd bijgiet als het niveau van de klei begint te zakken. Ik moet dus geduldig blijven wachten tot het niveau iets zakt, en dan steeds op tijd beetjes klei bijgieten, totdat de mal verzadigd is. Lastig ding die mal, maar zo houd ik de schaal heel.
    beantwoord
  • Bedankt voor alle tips.
    Helaas zit de goude tip er niet tussen. ;-)
    ik ga met hoge trechtertjes werken en hopen dat er zo genoeg druk o komt zodat de mal volledig vol blijft.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.