ALGEMEEN > Stoken > Oven openen na bak

Misschien een domme vraag van een nieuwsgierige keramiste: vanaf welke temp mag men de oven openen na een porceleinbak? Soms. Zou ik willen piepen om het resultaat te zien

18 antwoorden

  • Ja erg hé dat wachten ;-) Heb nog geen porselein gebakken maar ik wacht tot de oven onder de 150 grd is dan nog een uurtje op de dekselnok en dan pas open....
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord. Ik ben uiteindelijk laat gaan slapen zonder te piepen, maar aangezien het voor mij zo belangrijk was, was ik al om vier uur wakker en kon dan blij zijn met het resultaat. Ik gebruikte nl voor het eerst het systeem van bakken op een meekrimpende mal. Goed gelukt: opent perspectieven
    Bijlagen:
    beantwoord
  • wat is een meekrimpende mal? Hoe maak je die en kun je je die telkens i-opnieuw gebruiken?
    beantwoord
  • Zie mijn antwoord op,rubriek vervormen van papierporselein. Mooie avond toegewenst. Bij ons zijn het de Gentse feesten! Dus weinig tijd om te kleien
    beantwoord
  • Beatrice, ga je ook naar de spiegeltent?
    beantwoord
  • Ik zal,er staan met een groot bord, dank je wel klei. nl voor dit interessant forum. En voor de lieve mevrouw die graag de leeftijd kent. Ik ben van 46, neen geen 46, wel van 46 ( een grand cru jaar) alle gekheid op een stokje, ik heb al veel geleerd via deze site en ben daar dankbaar voor. En al woon ik honderd meter van de spiegeltent, neen ik ben er nu nog niet geraakt.
    beantwoord
  • Nog even over je eerste vraag. Een vraag is nooit dom, een vraag hebben en deze niet stellen is dom.
    beantwoord
  • Voor mij is het forum een uitkomst, ik blader veel langs items.En lees en volg de vragen.
    Vaak kom je op een onderwerp door een vraag van `anderen`en blijkt deze weer interessant te zijn.
    Ik heb veel in ordners opgeslagen, komt het mij van pas,dan kan ik het nalezen voor opheldering.
    Zo creëer ik m`n eigen boek!!
    Ofschoon ik wel eens schroom om `weer`een vraag te stellen, zet ik mij daarover heen en ben blij met de sympathieke wijze van reageren.
    Daarom een duimpje @ Michel.
    Zo wordt (blijft) de drempel laag.
    hartelijke groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik zou eigenlijk eens willen weten of er een vaste regel bestaat voor het openen van de oven, en wat gebeurt er als je te vroeg opent? Dus ook , wat is te vroeg?
    Ik geef toe, mijn intro was een beetje dom. Maar ja, wijsheid komt met de jaren...
    beantwoord
  • Te vroeg :is boven de 100°, dan kan het werk springen/kapot knappen, soms expres daarboven de oven openen wordt wel eens gedaan om craquelé te verkrijgen.
    Veilig voor in het algemeen is het gebruikelijk te laten afkoelen tot minimaal 100°.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hoe verklaar je dan dat Raku -werk niet stuk spring?
    beantwoord
  • Goedemorgen @ Lucien,
    De vraag van jouw lijkt een test, ik heb diep nagedacht, en kan geen plausibele verklaring bedenken.Behalve; niet te dikke wanden/ voorverwarmen/extra toevoeging van chamotte .
    Het is voor mij een aanname, zeker wetend dat jij de uitleg voorhanden hebt, verneem ik dit graag.
    Mijn antwoord aan Beatrice te snel gegeven?
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, er zijn twee redenen waarom een werkstuk kan barsten bij te snellen afkoeling.
    - Indien je gestookt hebt op de bovengrens van de klei.
    Dit wil zeggen dat de sintering in gang gezet is ( verglazing ) en de scherf zijn elasticiteit grotendeels verloren heeft ( chamotte werkt sinterpunt-verhogend ).
    Het aandeel Fe²O³ kan ook helpen bij oxiderende stook. In reductie werkt het net andersom gezien Fe²O³ ( rood ) naar FeO ( zwart )transformeerd en werkt als smelter.
    - Indien er te weinig Al²O³ t.o.v. SiO². Hierdoor kan door de vrije kwarts de scherf alsnog kan scheuren, vooral bij onregelmatige wanddikte ( < 25% Al²O³).
    Hopelijk kan je hier je voordeel uit halen.
    beantwoord
  • Lucien, het antwoord laat je hersens kraken, maar aangenaam!
    Dank en een goed weekend.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Ook een leuk weekend Truus.
    beantwoord
  • Het (te) vroeg openen van de oven bevordert niet het craqueleren maar het versnelt het proces van de vorming van craquelé.
    beantwoord
  • Voor mij is het duidelijk: ik zal geduldig wachten tot de oven echt afgekoeld is. Uiteindelijk is het werk in de oven ook het resultaat van veel geduld. Dus....
    Wel leuk het gesprek dat daardoor ontstaat.
    beantwoord
  • Wel, wel, de grote schrik van iedereen om 'misbaksels' uit de oven te zien komen!
    Heb eerder al eens vertelt dat ik mijn oven(s) open op
    ongeveer 450° C.
    Nog nooit problemen gehad.
    Laatst nog een oven gevuld met 45 stapelplaten van 42 cm bij 42 cm. Daarop platte voorwerpen en geen enkel werkstuk mislukt.
    Moet wel vertellen dat ik mijn ovens zelf bouw en de wanden, deksel en bodem apart kan bijsturen via een drie punten meetsysteem, maar dat zal niets te maken hebben met het vroeg openen van de oven.
    Wel oppassen met dunne werkstukken zoals bv gegoten werk!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.