ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Schaaltjes maken voor theezakjes

Ik wil schaaltjes gaan maken om de theezakjes op te leggen nadat ze gebruikt zijn. Ik draai ook, maar de vraag is kun je deze ook maken met de hand. Heb je dan een gipsen mal nodig? Of kun je beter een plak maken en dan rondjes uitsnijden en de wanden wat buigen zodat je een schaalvorm krijgt? Tips zijn welkom

5 antwoorden

  • Hé Sabine daar ben ik weer ;-) Je kunt een plak klei uitrollen en figuurtjes tekenen op een stukje stevig karton en die dan uitknippen, op de klei leggen met een mesje uitsnijden zoals je zegt de randjes wat ombuigen (eventueel even met de föhn leerhart blazen en al dan niet een standringetje eronder plakken (daar pak ik een borrelglaasje voor of zo iets)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik heb op internet wel eens gezien dat iemand een kom maakte over een al bestaande kom door een plaat langzaam over een bestaande kom te laten zakken en voorzichtig aan te kloppen. Je kunt het ook andersom doen, een kleiplaat in een kom laten zakken en met een spons aandrukken.
    beantwoord
  • Sabine, misschien dat deze techniek bruikbaar is voor je https://www.youtube.com/watch?v=_mOX_asyD7Q
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Een gipsen mal lijkt me het gemakkelijkst. Die zijn te koop of zelf te maken. Gietklei er in en je hebt vervolgens een mooi schaaltje. Voordeel is dat je op deze manier telkens dezelfde schaaltjes kunt maken😊
    beantwoord
  • Superbedankt allemaal voor de tips, foto's e.d. Hier kan ik wel wat mee
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.