ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gaatjes maken in gietklei ?

Hallo,
Ik probeer een aantal gaten te maken in mijn gegoten object. Echter wanneer ik gaatjes wil maken ,bijv. met een bijgesneden scherpe achterkant van een lucifer voor vierkante gaatjes, dan buigt ofwel het object. Of als ik langer wacht, breekt het object.

Weet iemand hoe ik dit soort gaatjes (vierkant) het beste kan krijgen ?
Bijlagen:

4 antwoorden

  • Het object voorzichtig aan de kant waar je niet prikt, tegendruk geven, zodat het niet kan buigen.
    Ik neem aan dat het gegoten object zodanig hol is vanbinnen, dat je er met je hand in kan? Dan zou ik het zo op die manier proberen.
    En op het moment dat zo'n werkstuk loslaat uit de gietmal, en je het er uit kunt nemen, ook meteen de gaatjes orikken.
    Dan is de klei of porselein nog enigszins zacht, breekt niet meteen, en geschikt om er een opening in te prikken of uitsteken.😊
    beantwoord
  • Ik zou een klein rond gaatje boren op het moment dat de klei leerhard is (veiligste moment). Ik gebruik daarvoor een staalboortje. Het gaatje daarna met een puntig lancetmesje vierkant maken.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • eerst een gat maken met boortje in de leerharde klei , gat mag iets kleiner zijn dan je lucifer.

    daarna voorzichtig de lucifer er door drukken ( met wat tegen druk aan andere zijde.)

    daarna goed afdekken, om droogscheuren te voorkomen ..

    groet Alf
    beantwoord
  • Dank jullie allemaal voor de reactie! super
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.