ALGEMEEN > Techniek > Oor van theepot

Probeer theepotten te draaien, door een of andere reden breekt het oor, is te droog om er een nieuw aan te zetten, toch geprobeerd maar helaas het viel er af.pot was al droog dus dat kan dan niet, is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het oor terug aanzet? Heb reeds geprobeerd met slib en natiumsilicaat.Dank voor een goede raad .
Bijlagen:

13 antwoorden

  • Dag Maria,
    Ik heb geleerd dit te repareren met kleislib met azijn, maar het resultaat is vaak bedroevend.
    Het lukt mij heel goed om droge delen weer aan elkaar te zetten met behulp van papierklei. Aan beide delen wat kant en klaar papierklei doen en de delen tegen elkaar aan drukken. Binnen de kortste keren zit het weer goed vast en kun je het geheel, weliswaar voorzichtig, weer mooi glad bijwerken. Na bakken en glazuren zie je nauwelijks meer iets van de reparatie.
    Succes.
    beantwoord
  • Beste Maria. Je zou het ook eens kunnen proberen met biscuitlijm te plakken. Bijna bij elke winkel te koop die ook klei verkoopt. Kunnen meestal tot 1250 graden bakken.
    beantwoord
  • Dag Riet
    Met slib en azijn was bij mij ook zonder succes. Ik probeer met papierklei, maar dewelke ? Heb zelf papierklei gemaakt met klei en papier. Heb ook van scarva, flex paper clay die veel wordt gebruikt om te boetseren en is licht bruin tot rose van kleur. En ik neem aan dat de scherf ook eerst nat moet maken ? Met water of azijn ? Al vast bedankt voor uw snelle reactie.
    beantwoord
  • Dag Marcel
    Alles wil ik proberen, want dat kan in de toekomst nog wel eens gebeuren, zal morgen biscuitlijm halen.
    Bedankt voor de snelle reactie
    beantwoord
  • Graag gedaan, succes!
    beantwoord
  • Dag Maria,
    sorry voor de late reactie. Ik gebruik Scarva Flex paper clay. Ik maak de scherf niet nat, zeker niet met azijn.Door op beide helften wat papierklei te doen plakt de zaak goed aan elkaar. Na glazuren zie je de roze kleur niet meer.
    beantwoord
  • Alle goede bedoelingen in de reacties ten spijt, maar wie zal zo'n theepot na een dergelijke reparatie durven gebruiken? M.i. kun je beter je verlies nemen en een nieuwe maken.
    beantwoord
  • Beste Bert. Dat kun je toch gewoon uitproberen? Theepot goed vullen met koud water en optillen. Misschien nog even wat schudden, en als dan de theepot nog vast zit aan de oor dan weet je het dat het goed zit. Toch?
    beantwoord
  • Goede raad van Bert.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties zal dat zeker proberen, en zoniet zal ik er een nieuwe maken zoals Bert zegt en iets voorzichtiger zijn in de toekomst.
    beantwoord
  • Marcel, je vraagt het zo nadrukkelijk: als je 1 a 1,5 liter kokend water in die theepot hebt, dan wil je toch niet het risico lopen dat er iets afbreekt of wel? Ik zou in ieder geval zo'n gelijmd oor niet vertrouwen, hoogstens als die lang genoeg boven 1280 gestookt zou zijn en dus volledig gesinterd is. En dan nog... Zoals gezegd: leer ervan en begin opnieuw. Overigens vind ik oren die aan de pot zijn getrokken vele malen sterker dan aangezette oren, immers door het trekken heb je al aangetoond dat het oor goed vast zit.
    beantwoord
  • Het oor van mijn theepot was wel getrokken maar niet aan de theepot getrokken, dit is een goede raad, zal dat de volgende keer zo doen, bedankt.
    beantwoord
  • Ben ik met je eens, Bert. Dat wil je niet meemaken. Maar ik dacht zo, uitvoerig testen vol met koud water en schudden dan zou ie toch wel beproefd zijn? Maar ja, het zekere voor het onzekere.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.