ALGEMEEN > Stoken > kleine onderdelen; in zand leggen?

Hallo, ik ben een hele verze beginner, heb wel al wat dingetjes uitgeprobeerd in mijn oventje zoals een bord een beker en heb wat glazuurproefjes gemaakt maar ik wil voornamelijk kleine porseleinen poppen maken, inmiddels heb ik mijn poppetjes gegoten en alles zou de oven in kunnen maar nu vroeg ik mij af of er ook een zand of ander materiaal is waar ik de poppen armpjes of beentjes in zou kunnen leggen of zelfs kleine onderdelen in een klein hoopje kan steken? Ik heb wel aluminiumhydraat, is dat een optie?

10 antwoorden

  • Hallo Miranda. Wat is de rede waarom je het op zand wil leggen? Ben je bang dat het kapot gaat?
    beantwoord
  • Nee ik heb al een keertje een paar poppen geprobeerd" we praten over armpjes van een cm of 4 bij 5mm en ook erg dunne beentjes" daar had ik er een aantal van op triangels gelegd en die waren dus vast gaan zitten aan de triangels.
    beantwoord
  • Het gaat mij er ook om, als ik later die op die voetjes met glazuur schoentjes aanbreng dan zou het handig zijn als ik ze rechtop in zand zou kunnen steken .... maar ik bedenk mij nu net dat dat weer lagere temperaturen zijn waardoor ze dan waarschijnlijk wel probleemloos op een triangel kunnen rusten; toch?
    beantwoord
  • Op kaolien poeder of mulliet poeder leggen.
    beantwoord
  • Ik ga het morgen weer proberen... ik heb ook nog wat koffiemokken en een bord gemaakt dus dat is weer spannend, voor mij dan. En oeiii! Dat wachten tot de oven open mag zeg :-) In ieder geval bedankt voor de tips; blij dat ik dit forum heb gevonden. Groeten Miranda
    beantwoord
  • goed 2 dagen verder en nog niets in de oven gehad, ik ben eerst nog weer aan het lezen geslagen over het hele stook proces zou immers jammer zijn als alles kapot gaat. op dit moment staat de oven aan met een berg aluminiumsulfaat: ik heb gelezen dat je dat eerst moet voorbranden en dan kan ik gelijk noteren hoelang de oven er over doet om op temperatuur te komen. ik denk dat ik morgen dan de eerste dingen in de oven zet.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat een knap gemaakt popje zie ik...! Dat gezichtje is verfijnd gedaan.
    beantwoord
  • Nou dat laatste is eer aan de mal hoor :-) maar idd die kleine popjes zijn prachtig, helaas heb ik in nederland geen leverancier gevonden waar ik er meer kan kopen. Maar voorlopig ben ik nog wel even zoet hoor.
    beantwoord
  • Vandaag heb ik eerst maar eens een oude koelkast en een luchtontvochtiger met elkaar kennis laten maken zodat ze samen verder kunnen gaan als droogkast. Gister heb ik dus de oven aan gehad enkel om dat aluminiumsulfaat voor te branden en ik had er twee armen bij gedaan en dat is prima gegaan, geen neerslag of vlekjes op het porselein dus dat geeft weer moed. Misschien heb ik vorige keer wel te langzaam gestookt. Tsja zoals ik al verteld heb ben ik een verse beginner dus ik moet nog veel leren.
    beantwoord
  • 😊
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.